Author Topic: Roadster - bensinsluk til "miljøvennlig" konvertering  (Read 2454 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline KH-SRC

Roadster - bensinsluk til "miljøvennlig" konvertering
« on: 24 July 2012, kl: 00:07:42 »
Her er det et italiensk firma, Prive, som jobber med ombyggingskit til Roadsteren, YT-filmer

Er det mulig i Norge å foreta en bensin til elektrisk konvertering, med tanke på papirarbeid, lover og regler?
« Last Edit: 24 July 2012, kl: 00:11:09 by KH-SRC »

Offline sm@rt

• **
Re: Roadster - bensinsluk til "miljøvennlig" konvertering
« Reply #1 on: 24 July 2012, kl: 17:08:25 »
Det burde ikke være mye vanskeligere å få godkjent enn om du bygger om fra bensin til gassdrift, slik mange gjør med store amerikanske biler.
Når det er sagt: Alt man kan få tak i av dokumentasjon og da gjerne noe som nevner TÜV eller ett eller annet EU direktiv gjør prosessen enklere  :P
Men alt som skal gjennom statens vegvesen, og som de ikke har vært sett før, er jo en potensiell krig.

Det finnes en ting å tenke på, men som sannsynligvis er avhengig av hvilken trafikkstasjon du bruker:
Det er mulig å få ombyggingen "godkjent" teknisk sett og skrevet som kommentar i vognkortet (slik som alternative dekkdimensjoner) men at de nekter å endre kjøretøytype til elbil pga Smart/MB ikke godkjenner ombyggingen.
Resultatet vil i såfall være at du kan kjøre rundt på strøm med god samvittighet, men får ingen av elbil fordelene som gratis bompasseringer og lignende..

Vil du ha et tryggere svar, sender du en mail til trafikkstasjonen i din region og spør.
Fortwo Brabus Xclusive '12

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #2 on: 24 July 2012, kl: 21:49:13 »
Jeg ville nok henvendt meg til en trafikkstasjon for slikt, ja

Her på forumet har det aldri vært diskutert før, så jeg antar at det er å anse som 'upløyd mark'  :-\

Du kan gjerne finne noen tips om selve konverteringen på utenlandske fora, (evt norske fora for
andre typer bil) men det er til syvende og sist din lokale trafikkstasjon som skal godkjenne ombyggingen.
Dermed er det de som sitter på svaret.

Når det er sagt har jeg mine tvil når det gjelder batterivekt kontra lovlig totalvekt eksempelvis, men det er
nå bare skeptikeren i meg som slår inn her, da  :)
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline KH-SRC

« Reply #3 on: 24 July 2012, kl: 23:40:59 »
...
Når det er sagt har jeg mine tvil når det gjelder batterivekt kontra lovlig totalvekt eksempelvis, men det er
nå bare skeptikeren i meg som slår inn her, da  :)

Tenkt samme tanke, men antall batterier bestemmes ut fra rekkevidden du ønsker/aksepterer.

Trafikkstasjonen for min region har spørsmålet vært dårlig mottatt, og stasjonen virket generelt negativ til ombygging og spesielt EL-konvertering.

Offline GeirS

• **
« Reply #4 on: 03 May 2014, kl: 17:10:55 »
Ser dette er en gammel tråd, men interessant likevel. Dette er ikke noe enkel sak å få til, det enkleste er nok selve ombyggingen. Jeg undersøkte endel i forbindelse med konvertering av boble, men møtte så mye lover og regler at det ble skrinlagt. Det kreves mye dokumentasjon, og godkjenning fra verksted+++. Selv å bytte batteriteknologi til mer moderne i eksisterende elbil er en utfordring......

For alle som driver med modifisering/ombygging er det en nærmest konstant kamp mot det norske regelverket. Om noen likevel har planer om konvertering, så finnes det mye info her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/board,9.0.html?PHPSESSID=na2i639qfrgk46g8sspfek6sq4

Det "beste" eksempelet er vel en konvertering der BT etter å ha godkjent har gått tilbake på det, og vil kreve inn skiltene fordi de angrer....Det var kortversjonen. ;-)