Author Topic: Subwoofer under sete smart fortwo electric  (Read 836 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ingvar Ladsten

• nybegynner
  • *
Subwoofer under sete smart fortwo electric
« on: 12 January 2017, kl: 23:10:03 »
Hei, Er ny på forum med en 451 ED 2015 mod.

Syns lyden i fra orginalannlegg ikke er så veldig bra og vurderer å oppgradere. Er orginalsub under setet å anbefale eller er det ut med alt og inn med nye høyttalere i dører og ny hovedenhet som er det beste.

Vil en orginal subwoofer under sete bli bra eller vil jeg bli skuffet av en slik løsning?

Svar og løsninger mottas med takk :D

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
Re: Subwoofer under sete smart fortwo electric
« Reply #1 on: 14 January 2017, kl: 00:55:38 »
Velkommen på forumet, Ingvar  :)

Det du spør om er egentlig umulig å svare på, for det er veldig individuelt hvordan man oppfatter og vil bli servert lyd.

Greia her er jo at en bil er en bitteliten bil med lite rom, ikke et konsertlokale. Jeg kommer tilbake til dette lenger ned *).

Vil du ha mer bass er vel en bassboks det rette stedet å starte. Personlig mener jeg at man må jobbe
seg utenfra og inn, altså begynne med høyttalerne. Jeg har ikke noesomhelst data på verken stereoen
eller høyttalerne, men vil allikevel påstå at stereoen vil kunne levere et bredere spekter (målt i Hz) enn det høyttalerne takler,
siden de er siste leddet i kjeden. Derfor: Mangler du eksempelvis diskant bør det være riktig å bytte høyttalerne først. Logikken
i dette ligger i at det hjelper lite med en topp stereo om høyttalerne ikke takler innkommende signaler.

*) For godt over 30 år siden hadde jeg en -70 modell VW T2 samt en Pioneer komponent-sak på 2x60 Watt. I tillegg
hadde jeg fått tak i et par eldre høyttalere fra et tivoli, hver på en halv kubikkmeter eller så med ti-toms basser. Med disse liggende
på gulvet og dørene igjen var det fullt mulig å føre en (høylytt) samtale i bilen selv om Pink Floyd ble spilt på full guffe.

Parkert og med høyttalerne pekende ut sidedøra måtte man være minimum 20 meter vekke for å kunne føre en samtale.
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline Ingvar Ladsten

• nybegynner
  • *
« Reply #2 on: 15 January 2017, kl: 18:29:33 »
Tusen takk for tilbakemelding Guinnessmann👍🏻😀

Offline mrprytz

• nybegynner
  • *
« Reply #3 on: 16 January 2017, kl: 09:16:57 »
Hei.

Har selv en 451.
Det første du må ta greie på er om bilen din har diskanter. Det hadde ikke min.
De sitter foran på dash'en, der hvor lufta kommer ut. Du kan enten høre om de er der eller se. Vist du bruker en lommelykt å kikker ned fra utsiden skal du se de.

Jeg satt inn diskanter som hjalp godt på lyden. Hørtes ikke lengre ut som noen hadde fylt ørene mine med vatt.
Ønsket litt mere bass og satt inn en flat "under seat woofer" (ikke den originale) bak setet og koblet den til det originale ledningsnettet.
Nå spiller det faktisk helt ok! (hører mest på pop-musikk)

Offline Ingvar Ladsten

• nybegynner
  • *
« Reply #4 on: 16 January 2017, kl: 21:01:07 »
Glimrende Mrprytz
Da skal lommelykta fram så får vi se hva vi kan finne😊 Kopler du bass under sete i lav eller høyinngang på uorginal sub? Og er diskanter enkelt å ettermontere?

Offline mrprytz

• nybegynner
  • *
« Reply #5 on: 16 January 2017, kl: 23:32:28 »
Høynivå, mellom to kanaler (left front og right rear eller omvendt) front = diskant, rear = mellomtoner i døra. Gjelder både uoriginal og original etter hva jeg skjønner.
Kontakten lå "under matta ved fremre venstre feste av setet til gulvet. Jeg skrudde ut mitt for å komme skikkelig til. Du kan jo se litt her: http://www.smartforum.no/index.php?topic=3895.0

Diskanter er forholdsvis enkelt å ettermontere ja, men litt akrobatikk må til under dash'en. Ledningene ligger klare.
Men originalt er litt i overkant dyrt.
Jeg kjøpte noen uoriginale, festet på en liten ledning med en "pin header (.100 pitch)" i enden som jeg stakk inn i kontakten.

Offline Ingvar Ladsten

• nybegynner
  • *
« Reply #6 on: 17 January 2017, kl: 16:35:19 »
Takk igjen Mrprytz 😊