Author Topic: Lage egen nøkkel  (Read 102 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Arne

• nybegynner
  • *
Lage egen nøkkel
« on: 05 June 2017, kl: 16:14:05 »
Har fått inntrykk av at nøklene er en svakt punkt på Smartene. Elektronikk delen som svikter, er vel en relativt primitiv affære. En sender som kan sende tre kodede meldinger. Er det noen som har bygd egen sender som BoS har programert ?

Det skal vel også være mulig å kopiere signalet selv og så kopiere dette inn på egen nøkkel.

Offline ojouff

• **
Re: Lage egen nøkkel
« Reply #1 on: 06 June 2017, kl: 12:24:43 »
Hei.
Det selges Smartnøkler med innmat på eBay, men kun med tre knapper. (Har ikke funnet med 1) Men disse må jo legges inn i systemet på bilen, akkurat som en ny du kjøper fra BOS. Og det koster også penger  :(
Ser også at det selges programmerbare "keyless" sendere, så det er mulig disse kan bruke, med et kopiert nøkkelblad.

Har ikke prøvd dette. Noen som har?
Smart fortwo Limited 1 1998.
"Knøttet"
Forrige microbil: BMW Isetta fra 1957

Offline Arne

• nybegynner
  • *
« Reply #2 on: 06 June 2017, kl: 17:51:45 »
Har blitt tipset om https://www.24hshop.no/hjem-fritid/biltilbehor/ovrige-biltilbehor/fjernstyrt-sentrallas

Nå står bilen igjen og fukt er ikke tema.
Nye batterier i nøkler og absolutt ingen respons  >:(

ser ut som at bilen ryker på henger igjen og ny tur til BoS

Offline BBE

• Smartmaniac
  • RCR101 + 2017 Fortwo Brabus
« Reply #3 on: 07 June 2017, kl: 08:59:08 »

Nå står bilen igjen og fukt er ikke tema.
Nye batterier i nøkler og absolutt ingen respons  >:(

ser ut som at bilen ryker på henger igjen og ny tur til BoS
Kan høres ut som du har problemer med mottakeren for signaler fra fjernkontrollen.
Dette er en liten pluggin ala rele', og sitter under teppet rett foran håndbrekket.
Bjørn

Offline Arne

• nybegynner
  • *
« Reply #4 on: 07 June 2017, kl: 14:23:33 »
Det virker fornuftig, skal ta en sjekk og se om det er dårlig kontakt i første omgang.

Offline ojouff

• **
« Reply #5 on: 07 June 2017, kl: 19:49:45 »
Fant denne på ebay:http://www.ebay.de/itm/Fernbedienung-Klappschlussel-Smart-alle-1998-2011-31-/401055147097?fits=Year%3A1999%7CMake%3ASmart%7CModel%3ACity-Coupe%7CPlatform%3A450%7CType%3A0.6&hash=item5d60bfe459:g:mHIAAOSwp5JWXwr

Dette er mottageren, må vel til BOS i Norge. Men så vet du prisen i Tyskland :-)

http://www.ebay.de/itm/Original-Smart-Fortwo-450-452-Funkempfanger-Zentralverriegelung-Steuergerat-/262974454069?fits=Year%3A1999%7CMake%3ASmart%7CModel%3ACity-Coupe%7CPlatform%3A450%7CType%3A0.6&hash=item3d3a7fb935:g:MtIAAOSwPCVX9RFq

Ole Jan

"Knøttet"

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #6 on: 07 June 2017, kl: 21:34:51 »
En nøkkel til smart er nok mer avansert enn som så, Arne. Her benyttes rullerende kode, ikke en fast for hver funksjon.
Det kan kanskje sammenliknes med Bank-ID brikken din. Dette er årsaken til at alle nøkler og bilen må til BOS om
en nøkkel svikter. Bilen må programmeres til å godta signalene fra hver enkelt nøkkel. Den gjengse oppfatningen er at
en ny nøkkel må programmeres til å passe til bilen, men det er altså motsatt. (Dette er et 'fun-fact', og egentlig irrelevant)
Pga denne 'rulleringen' av koder kan man ikke selv kopiere signalet /koden over til ny nøkkel på samme måte som man kan
med f.eks garasjeåpnere for privatmarkedet.
Quote: Har blitt tipset om https://www.24hshop.no/hjem-fritid/biltilbehor/ovrige-biltilbehor/fjernstyrt-sentrallas
Den kan kanskje åpne døra for deg, men den overstyrer ikke startsperra. Smarten er nok littegranne smartere enn som så ...

ojouff:
Den første linken din refererer til keyless entry. Denne overstyrer heller ikke på noe vis startsperren på smart (smart er forøvrig heller ikke nevnt i listen (?)
Den andre er jeg også skeptisk til, da jeg prøvde å spesifisere modell og årgang, der det kom opp i rødt at produktet ikke passer Roadster.

Det betyr altså at det ikke er vits for meg å tilby en mottaker jeg har liggende fra en y2k fortwo, som jeg trodde skulle kunne passe.
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline ojouff

• **
« Reply #7 on: 08 June 2017, kl: 22:14:35 »
Så langt jeg vet er mottageren separat. Det er den jeg linket til i den andre linken. Dette er en antenne som tar i mot signalet fra nøkkelen, og kan byttes uten omprogramering. Det er også en kjent feil med Smart låsen at den feiler. Se her om hvordan du "finner" den:

http://www.evilution.co.uk/index.php?menu=electrical&mod=1064

Den første linken min, kan jeg ikke innestå for. Men den viste ok for min city-coupe 1999. Her følger det med en mottaker boks og div ledninger. Men har ikke tenkt å kjøpe en selv.
Regner med å kjøpe en hos "høggern" og så innom en med Star maskin :-)
"Knøttet"

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #8 on: 09 June 2017, kl: 00:42:21 »
Greia her er at du kan installere hva du vil, men du kan ikke overstyre startsperren.
Om det var så enkelt ville ikke 'startsperren' bli introdusert i det hele tatt.
Gadgetene du refererer til handler om dørlåser og ingenting annet.
Arne har forøvrig en 452, og denne omfattes ikke i din andre link, som sagt.

Totalt sett må man være litt 'på tærne' når man ønsker å kjøpe noe fra 'internet'
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline marvoc

« Reply #9 on: 09 June 2017, kl: 08:08:34 »
Er det absolutt ingen respong så er det veldig stor sjangs for at det er releèt som har tatt kvelden, ganske normal spesielt på roadster har jeg følelsen av.

OM ikke det fungerer så trenger gjerne begge nøkler kodes på ny. det er jo alternativ nr 2