Author Topic: Ny Smart Forfour eier  (Read 105 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline 44cdia

• nybegynner
  • *
Ny Smart Forfour eier
« on: 11 June 2017, kl: 16:03:20 »
Hei,Jeg er Mario. Jeg og kona har kjøpt oss Forfour 1.5cdi .( Det skal være kone bilen )
Den har bare gått 58000Km. Virker for god til og være sant. Bilen er utrolig strøken til og være 2006 . Bilen er importert til Norge , fra tyskland i 2007 da hadde den gått 35000.
Vi har kjøpt den oss forhandler i Oslo , vi fikk den for to dager siden. Vi fikk motorstopp første kvelden, så den ble fraktet tilbake til forhandleren . Det virket som den ikke fikk diesel, men pumpa gikk hele tiden mens jeg prøvde og starte. Forhandleren beklaget og lovet at det skulle ordnes raskt og de tok regninga for bergingen .
Jeg må si jeg er veldig skeptisk nå , når jeg fant en annonse fra samme forhandler på den samme bilen som er et år gammel , men da 15000 kr. dyrere og 12mnd. garanti  . Vi fikk bare 3 måneder . Er det noen som har kjennskap til denne bilen og vet om det kan være en problem bil ? Forhandleren så de hadde prøvd og selge den lenge. Jeg har lest på nettet at 1.5 diesel skal være veldig driftsikker

Ellers hadde jeg Smart Forfour som leiebil i Italia i 2007 og likte virkelig denne bilen . Så håper det viser seg det blir et bra kjøp like vell  :)
« Last Edit: 12 June 2017, kl: 19:48:25 by 44cdia »

Offline 44cdia

• nybegynner
  • *
Re: Ny Smart Forfour eier
« Reply #1 on: 11 June 2017, kl: 16:11:46 »
En ting til. Alle servicer er fulgt siden 2007 på verkstedet til den samme forhandleren

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #2 on: 12 June 2017, kl: 00:57:38 »
Hei, og velkommen på forumet, Mario
Bare 22800 km på norsk jord i løpet av ti år virker litt rart, synes jeg. Nå var jo ikke forfour'en den modellen som ble
en storselger akkurat, men jeg jeg ville trodd den ville blitt brukt daglig, da den er som 'format' en alminnelig bil.
Selv som en bil nr to synes jeg under 3000 km i året er lite.
Kjøper man bil fra eb bruktbilsjappe kan man ende opp med hvasomhelst. Selger har som regel ingen idé om stand og stilling på
kjøretøyet. Det er bare en'gjenstand'. Sånn sett er du heldig som har fått 3 mnd garanti på en såpass gammel bil.
For egen del ville jeg kanskje brukt den tiden på en passende sjekk hos NAF for å sjekke ut bilens generelle tilstand og så
sjekke det opp mot hva selger sier i salgskontrakten.
Når jeg sier NAF og ikke et veksted er det fordi NAF har ingenting å tjene på å 'finne' feil som ikke er der.
Angående antall km bilen har gått, og i hvilken periode, kan du sjekke dette på vegvesenets sider, og via muligens gjenglemte
dokumenter i bilen kan du kanskje finne tidligere eiere som kan spørres ut om bilens historikk.

Å kjøpe 'den perfekte bruktbilen' har aldri vært enkelt
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline 44cdia

• nybegynner
  • *
« Reply #3 on: 12 June 2017, kl: 15:32:30 »
Hei, jeg Postet kanskje presentasjon av meg på feil sted . Men takk.   Kilometer ser bra ut på vegvesenet, serviceheftet og alle annonser rundt . Alle servicer er fulgt på forhandlers verksted.
God ide med NAF. Jeg tar en test der når jeg får den tilbake . Men kunne tenkt meg en skikkelig test på et SMART verksted å, som har rett kompetanse og utstyr.
Er det noen som vet om det er bertel & sten som er best på disse bilene i Oslo. Evu . andre?

Offline 44cdia

• nybegynner
  • *
« Reply #4 on: 12 June 2017, kl: 19:54:57 »
Har fått igjen bilen :) Jeg har driti meg ut. Den var tom for diesel .  Men lit rart det var 3 streker igjen i displayet og ingen advarsel. Skal det være sånn? Jeg fikk regning fra verkstedet det sto de hadde fylt på 5 liter.... Og da var det 3 streker igjen .
Dette betyr at det var mindre en 5 liter på tanken når jeg fikk bilen å, siden jeg bare hadde kjørt rundt 40 Km når det skjedde

Offline 44cdia

• nybegynner
  • *
« Reply #5 on: 12 June 2017, kl: 20:08:41 »
Sånn så den ut med 5 liter diesel når jeg fikk den fra verksted

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #6 on: 14 June 2017, kl: 23:57:58 »
Jeg kan ikke annet enn å le litt her, Mario, siden bilforhandlere ikke gir bort drivstoff gratis. Flott at du tar tomkjøringen på egen kappe.
Årsaken til at tankmåleren kan vise feil ligger muligens i at tanken på et tidspunkt er fylt /tømt mens tenningen er på.
Dette er rent gjettverk fra min side, men det bunner ut i at alt som er er computerstyrt. Altså:  False input = false output.
For egen del ville jeg fylt tanken, notert km-stand og repetert for å finne ut hvor mye drivstoff du har /ikke har
ved hver fylling og sett på hva tankmåleren sier.
Når det er sagt har du som du sier tre måveders garanti. Om tankmåleren viser feil har du en garantisak på gang. Da gjelder
det å dokumentere saker og ting på best mulig måte
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline 44cdia

• nybegynner
  • *
« Reply #7 on: 18 June 2017, kl: 13:16:46 »
Hei,hei .
Tankmåleren er helt klart defekt , Nå har den stått på full tank i over 300km. Og hele tank displayet blinker, av og til . Har forklart det til bilselgeren, men kommer ingen vei der. Krogh bil. De stoler ikke på meg

Jeg har hatt den på NAF salgs test nå , de hadde bare bra ting og si om bilen :)   Må si vi er meget fornøyd med bilen. Tank måleren vil jeg prøve og fikse selv om det ikke blir noe mer i garanti tiden.

https://www.evilution.co.uk/Electrical/forfour_fuel_gauge_fault.htm