Author Topic: Blackout  (Read 1298 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline HaraldN

  • nybegynner
  • *
  • Posts: 3
Blackout
« on: 24 September 2017, kl: 15:46:01 »
Hei,
har hatt min 2004 Smart Fortwo Passion, bensin, i snart 2 fornøyde år. Overraskende god fremkommelighet på snø og isføre, bedre enn jeg hadde forstilt meg før kjøpet. Kjører piggfritt på Raufoss.

Er det noen som har erfaring fra at bilen/motoren får "blackout"?
Situasjonen oppstår tilsynelatende umotivert og uten forvarsel; under fart blir dashbordet helt svart et øyeblikk, som et "blackout", og kommer på igjen like fort, men da har motoren stoppet. Av og til tenner den igjen og går, men som regel må den gå på trill og må stoppes helt før motoren kan startes igjen. Gear-veksleren hopper ut av auto til manuell. Dette har pågått et års tid, blackout-frekvensen virker noe økende og kona får like mye panikk hver gang.. Fint om noen har noen tips.
Harald

Offline marvoc

  • ****
  • Posts: 336
Re: Blackout
« Reply #1 on: 25 September 2017, kl: 09:51:50 »
vel,   har du testet og fått lest noen feilkoder?


Offline marvoc

  • ****
  • Posts: 336
Re: Blackout
« Reply #2 on: 25 September 2017, kl: 09:55:21 »

Offline HaraldN

  • nybegynner
  • *
  • Posts: 3
Re: Blackout
« Reply #3 on: 25 September 2017, kl: 21:56:53 »
Hei marvoc, takk for tipset! Ny sensor er dermed bestilt, men ser det kan bli en trang jobb å bytte den.

Har en OBDlink MX med blåtann, men den rapporterer at det er ingen lagrede feilkoder. Har kjørt 2-3 timer i kveld uten å klare å framprovosere noen "blackouts". Må bli med kona på en kjøretur kanskje.. Den har stoppet for meg også, men det er en stund siden.


Offline Guinnessman

  • Smart moderator
  • ****
  • Posts: 2569
  • Smart siden 2001...
Re: Blackout
« Reply #4 on: 25 September 2017, kl: 22:27:27 »
Det er garantert feilkoder å lese ut. Problemet er at smart har sin egen protokoll, der ikke alt kan
leses med en standard OBD-leser. For å lese av alt må du til et autorisert smart-versted.
Jeg ville selv på ingen måte begynne å bytte ut deler på måfå. Det kan fort bli dyrt
selv om du gjør jobben selv.
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline BBE

  • Smartmaniac
  • ****
  • Posts: 1272
  • RCR101 + 2017 Fortwo Brabus
Re: Blackout
« Reply #5 on: 26 September 2017, kl: 12:38:07 »
Jeg er litt i tvil angående feil på crank-sensoren.
Det er en velkjent feilkilde, men den gir motorstopp, ikke blackout.
En blackout tyder på problemer med strømtilførselen.
Jeg ville sjekket batteripoler/kabler og ditto jordforbindelser.
Ellers vil dårlig kontakt i tenningsbryteren være høyt på lista.
Bjørn

Offline ojouff

  • **
  • Posts: 57
Re: Blackout
« Reply #6 on: 26 September 2017, kl: 20:52:37 »
Et annet tips er å sjekke kontaktene til ZEE uniten. Både den under teppet på pasasjer siden og den under dashbordet på venstre side.
Sjekk for irr og andre ulumskheter. Spray de gjerne med "electro cleaner"/"contact cleaner" e.l. og blås rent. Pleier å gi de en dusj med WD40 en gang i året og har ikke problemer.
Forresten så tar jeg alle kontakter, både ute og inne, med WD40 hver høst :-)

Dette høres ut som dårlig kontakt, som før nevnt. Og Smart'n er ikke akkurat kjent for å være vanntett. Så en runde med "kontaktsjekk" er vel ikke av veien.

Ole Jan
Smart fortwo Limited 1 1998.
"Knøttet"
Forrige microbil: BMW Isetta fra 1957

Offline HaraldN

  • nybegynner
  • *
  • Posts: 3
Re: Blackout
« Reply #7 on: 27 December 2017, kl: 13:54:01 »
Her er litt oppdatering: Veivakselsensoren ble byttet, men fikk motorstopp/blackout etter det. Jeg ga opp egenforskningen og dro til Autostern Ullevål i begynnelsen av november. De fant ingen feilkoder, men antydet at det kunne være feil i motorstyreenhetsoftware eller veivakselsensor. Software ble oppdatert. De anbefalte meg å prøve litt og komme tilbake ved fortsatt problemer.
-
Ingen problemer med plutselige stopp å veien hjem og på Gran kunne jeg endelig slippe inn 6. giret som ellers blir lite brukt. Gran har fått en liten stubb motorvei med 100, men da den giret ned igjen skjedde det noe. Stoppet på Lygna og kom omtrent ikke videre, dvs jeg fant ut at den ikke ville clutche inn giret før turtallet kom opp i ca 2000 rpm. Litt pinlig det faktisk, hvor det kunne se ut som en sjåfør med dårlig hørsel som må ha turtall før han tør slippe clutchen - og var jeg for snar med å slippe opp gassen når jeg kjente 1. giret tok tak, så kvelte jeg motoren...
Etter oppdateringen av software oppdaget jeg at girvalget gikk tilbake til manuell modus når tenningen ble slått av.
-
Ny time på Ullevål. Der ble en defekt clutchaktuator skiftet. De fant også brudd på en ledning til motorstyreenheten. Vet ikke om det var feilkoder eller tilfeldigheter som gjorde at de fant bruddet, men de brukte ikke mye tid på det. I tillegg ble den kodet om til å huske valgt girmodus og automatisk kjørelys. På veien hjem fikk jeg nappet av wiren til ytre dørhåndtak, men det hadde jeg liggende og fikk dermed anledning til smøre opp låsemekanismen. Må smøre opp høyre dør også ser jeg, før den wiren ryker.
-
Har ikke brukt bilen så mye etter dette. Kona har vendt seg til å kjøre Astra og er fornøyd med det. God jul og godt smart nytt år!