Author Topic: Phi vs smartbil vs autostern vs mekonomen  (Read 2993 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline brabus78

• nybegynner
  • *
Phi vs smartbil vs autostern vs mekonomen
« on: 25 March 2014, kl: 12:37:16 »
Hallo.

Jeg vil bare dele min erfaring med diverse verksteder rundt i Oslo når det kommer til ett problem jeg hadde på roadstern min i vinter, og skryte av Phi, som mange av dere her inne kjenner.

Når motoren ble varm, begynte den å fuske og jage. Tomgang og ved kjøring. Når motoren var kald gikk den helt supert uten problemer. Når feilen intraff, måtte motoren stoppes og kjøles helt ned til 20-30 grader før den ville gå pent igjen.

Det andre problemet var at etter at jeg låste bilen med nøkkelene, så gikk nødblinkerne på automatisk etter 5-10 minutter og de sto på helt til batteriet gikk tomt, eller jeg låste opp bilen igjen og slo av nødblinkerne manuelt med knappen på dashbordet.

Det var de to tingene jeg har hatt problemer med.

Første forsøk gikk til Mekonomen på skøyen.
Bilen sto i 3 dager, fant ikke ut noe. De anbefalte meg å dra til Autostern. Regning fra mekonomen 1.467kr.

Andre forsøk gikk til Autostern på ullevål.
Bilen sto i en uke, fant ikke noe. Regning fra Autostern 3.800kr.

Tredje forsøk gikk igjen til Autostern på ullevål.
Bilen sto 3 dager, igjen, ingen ting funnet. Regning 500kr.

Fjerde forsøk gikk til Smartbil på alnabru.
Bilen sto i 4 dager, fant ikke feilen. Regning på 2000kr.

Alle verkstedene klarte å få frem feilen, men ikke finne årsaken til feilen. Altså brukt rett under 8.000kr på div feilsøk uten resultat samt kostnader for å frakte bilen til verkstedene.

Ved ett hell, møtte jeg en annen roadster eier(en her på forumet) på "min lokale" bensinstasjon og snakket litt med han ang hvilket verksted han pleier å bruke. Han anbefalte meg å ta kontakt med Phi her på forumet, og jeg fikk telefonnr til Phi. Snakket med han noen ganger og fikk levert bilen til han.

Lite viste jeg at det skulle ta 4 timer fra jeg leverte bilen til han hadde funnet begge feilene. Kjørte ned til han dagen etter for å snakke med han. Noen mer profesjonell tekniker enn han skal man lete lenge etter. Da jeg entret døra, ble jeg møtt av en tavle på kanskje 3x2 meter som sto ved bilen. Denne tavlen var bokstavelig talt fylt opp med koblingsskjemaer, diagrammer og masse annet.

Ved siden av bilen sto det ett lite bord med 2 bærbare pcer på. Den ene med orginalt diagnoseutstyr, og den andre med orginalt verkstedhåndbok til bilen.

Her så jeg at han viste hva han drev med og gikk grundig til verks. Selv er jeg elektronikk ingeniør, og jeg vet når man ser en slik tavle fylt med skjemaer, da er problemet komplisert.

Konklusjonen på problemene var def sensor/bryter til motor og en ledning(LIN bus?) som hadde kortsluttet til karosseriet mellom SAM og instrumentpanel. Han sa han hadde brukt 4 timer på bilen, 2 timer tenking og kontroll av skjemaer etc, og 2 timer på selve feilsøk på bilen. Av dette ville han ha 1500kr, men jeg ga han 2.000kr for super innsats og hjelp.

For noen dager siden tok han også service på bilen min og vår-sjekk. Halv autostern pris på service og sjekk betalte jeg.

Så, til alle dere som bruker smartbil, autostern eller ett annet verksted på smart.. Ta kontakt med Phi om du har problemer eller trenger hjelp. Han tar alt på smart, kan alt på smart og er mer kunnskapsrik på disse bilene enn noen av verkstedene jeg har hatt bilen på. Ingenting negativt å si om han, bare positivt. Anbefales sterkt. Jeg skal iallefall bruke han fremover når det er noe galt med gullet mitt.
Igjen, anbefales sterkt. :)

Takk til Phi for å ha fiksa bilen min.  :party_smiley:

Offline marvoc

Re: Phi vs smartbil vs autostern vs mekonomen
« Reply #1 on: 25 March 2014, kl: 15:04:02 »
Så bra så bra :-)

godt og høre :-)

Dersom noen i stavanger/sandnes / Rogaland sliter så kan jeg hjelpe dem så godt jeg kan.

Har ikke diagnose utstyrt. Men Har Roadster bibelen selv og føler jeg har fått ganske god insikt i selve bilen :-)

Offline Phi Huynh

« Reply #2 on: 25 March 2014, kl: 20:09:39 »
Her var det mange gode ord ja.
Bare hyggelig å kunne hjelpe til. :)

Er det noe, så stiller jeg opp. :)
Jeg har fått nytt telefon nummer. Send meg pm om du trenger det.
Mercedes CLK500 ræcerbil
Tidligere smart guru på Autostern, nå tekniker og kurs instruktør @ Robert Bosch Automotive Aftermarket Norge.
Trenger du rep/feilsøk på din smart, pm meg. Har egen StarDiagnose og WIS/EPC +

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #3 on: 25 March 2014, kl: 21:15:39 »

Ved ett hell, møtte jeg en annen roadster eier (en her på forumet) på "min lokale" bensinstasjon og snakket litt med han ang hvilket verksted han pleier å bruke.

Hvem var det ?
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline Phi Huynh

« Reply #4 on: 25 March 2014, kl: 21:51:41 »

Hvem var det ?

Hvorfor vil du vite det?

Jeg vet hvem det var og kjenner han godt. Hvis han selv vil oppgi hvem han er, får han gjøre det selv. Han er iallefall aktiv bruker her på forumet.
Mercedes CLK500 ræcerbil
Tidligere smart guru på Autostern, nå tekniker og kurs instruktør @ Robert Bosch Automotive Aftermarket Norge.

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #5 on: 25 March 2014, kl: 23:13:35 »
Hvorfor vil du vite det?

Jeg vet hvem det var og kjenner han godt. Hvis han selv vil oppgi hvem han er, får han gjøre det selv. Han er iallefall aktiv bruker her på forumet.

Ganske enkelt fordi jeg er nyskjerrig av natur og liker å finne ut av ting  :)

Spørsmålet var forøvrig stilet til brabus78, og ikke til deg, Phi...
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline brabus78

• nybegynner
  • *
« Reply #6 on: 28 March 2014, kl: 11:27:01 »
Svarer det samme som phi :P

Offline bruno89

• nybegynner
  • *
« Reply #7 on: 14 April 2014, kl: 16:57:26 »
Artig =)Bli møt med tavle å greier, da føler meg seg trygg på at bilen blir tatt hånd om hvertfall. Kreds Phi, wizard of Smart cars :)

Offline Phi Huynh

« Reply #8 on: 14 April 2014, kl: 19:49:11 »
enkelte feil er mer komplisert enn andre. ;)

Når man står der med koblingsskjema over nesten alt som går til og fra KI, funker det dårlig med alle sidene stiftet sammen til ett hefte, blir ikke oversikt over slikt. :)
Mercedes CLK500 ræcerbil