Author Topic: Lurt å kjøpe Smart bil nå?  (Read 3237 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Xcrookie

• nybegynner
  • *
Lurt å kjøpe Smart bil nå?
« on: 22 June 2014, kl: 16:46:43 »
Hei, jeg vurderer å kjøpe en Smart Roadster Brabus da jeg ønsker en bil no 2 som hobbybil og til/fra jobb.
Så da vil jeg spørre om det er noen her som kan gi meg noen stalltips.
Jeg har lest at den ikke lages lengre så da lurer jeg på om det er lett å få tak i alle deler osv?
Jeg har sett at det er en i forumet her som kan ta service i Oslo-området. Gjør han det fortsatt?
Er det dumt å kjøpe en som har gått over 100.000 km?
Kan den stå ute hele sommeren uten å ta inn vann?
Er det enkelt å skifte olje selv? Er det mye elektronikkfeil?
Er det noen her inne som har hatt en slik bil lenge, altså i flere år?

Mange spørsmål, men er også spent på om det er noe aktivitet her

Offline Phi Huynh

Re: Lurt å kjøpe Smart bil nå?
« Reply #1 on: 22 June 2014, kl: 16:55:26 »
Hei, jeg vurderer å kjøpe en Smart Roadster Brabus da jeg ønsker en bil no 2 som hobbybil og til/fra jobb.
Så da vil jeg spørre om det er noen her som kan gi meg noen stalltips.
Jeg har lest at den ikke lages lengre så da lurer jeg på om det er lett å få tak i alle deler osv?
Jeg har sett at det er en i forumet her som kan ta service i Oslo-området. Gjør han det fortsatt?
Er det dumt å kjøpe en som har gått over 100.000 km?
Kan den stå ute hele sommeren uten å ta inn vann?
Er det enkelt å skifte olje selv? Er det mye elektronikkfeil?
Er det noen her inne som har hatt en slik bil lenge, altså i flere år?

Mange spørsmål, men er også spent på om det er noe aktivitet her

Hei.

Deler er ikke noe problem, det er ikke så lenge siden bilen gikk ut av produksjon. :)
Slitedeler får man tak i uorginalt, mens litt mere modellspesifikt må bestilles fra smart.

Hvis du tenker på en i oslo området som kan ta service, så send meg en pm. ;)

Om bilen har blitt tatt godt vare på og vedlikeholdt i 100.000km, er det ikke noe problem. Men om bilen har kun blitt brukt og ikke vedlikeholdt, ville jeg holdt meg unna.

Ingen kabrioleter er vanntette, dette gjelder også smart. Uheldigvis er smart sine cab'er litt dårligere enn andre når det kommer til vanntetthet. Man kan justere pakninger, tak, vinduer og lister for å få det 98% tett, men det vil fortsatt lekke 2% inn. :\

Olje skifter man greit selv om man vet hvordan man bruker en skralle. Olja på disse bilene må suges ut med en pumpe siden det ikker er noe tappe plugg på motor. Smart er relativt moderne biler med moderat mye utstyr, så her er det elektronikken som dominerer desverre.

Det er vell flere aktive brukere her som har hatt roadster så lenge jeg har drevet med smart iallefall. (6-7år?).

Jeg har fått nytt telefon nummer. Send meg pm om du trenger det.
Mercedes CLK500 ræcerbil
Tidligere smart guru på Autostern, nå tekniker og kurs instruktør @ Robert Bosch Automotive Aftermarket Norge.
Trenger du rep/feilsøk på din smart, pm meg. Har egen StarDiagnose og WIS/EPC +

Offline marvoc

« Reply #2 on: 22 June 2014, kl: 17:39:04 »
Jeg har hatt min den 26.06.14 Kl 1730 i et år. Kjørt 40 000.

Ikke noe problem med lekasje. Ikke feil på elektronisk. Bytta clutch. Men gjerne litt min feil siden tudligere eigerkun kjørte en søndag hver måned mens Eg kjørte den kver dag og litt røffere på gassen. Hehe

Men ellers ikke noe problem. Nå går bilen til portugal om 2 uker på Smart treff Europa. Tihi

Offline Xcrookie

• nybegynner
  • *
« Reply #3 on: 22 June 2014, kl: 19:03:23 »
Jeg har hatt min den 26.06.14 Kl 1730 i et år. Kjørt 40 000.

Ikke noe problem med lekasje. Ikke feil på elektronisk. Bytta clutch. Men gjerne litt min feil siden tudligere eigerkun kjørte en søndag hver måned mens Eg kjørte den kver dag og litt røffere på gassen. Hehe

Men ellers ikke noe problem. Nå går bilen til portugal om 2 uker på Smart treff Europa. Tihi

Det var fint å høre, men den står kanskje i garasje til daglig? Har du brukt den hele året?

Tror dere 101 hk motoren er like holdbar som 82 hk?

Offline Xcrookie

• nybegynner
  • *
« Reply #4 on: 22 June 2014, kl: 19:14:45 »
Hei.

Ingen kabrioleter er vanntette, dette gjelder også smart. Uheldigvis er smart sine cab'er litt dårligere enn andre når det kommer til vanntetthet. Man kan justere pakninger, tak, vinduer og lister for å få det 98% tett, men det vil fortsatt lekke 2% inn. :\

Takk for utfyllende svar. Når du sier kabriolet, mener du da også hardtoppen? Er den også vanskelig å få tett?

Offline Phi Huynh

« Reply #5 on: 22 June 2014, kl: 19:16:45 »

i utgangspunktet er det den samme motoren med mindre endringer, selve blokka og inmatt er samme med untak av eksosventilene.

Andre forskjeller fysisk er dysene, tubo, gasspjeld og clutch. Software er anerledes for å gi mer turbotrykk.  Resten er likt.
Har faktisk overhalt flere 82hk enn 101hk motorer.. Kanskje brabus eiere er flinkere til å vedlikeholde bilene sine enn andre? eller så er det ren tilfeldighet.
Mercedes CLK500 ræcerbil
Tidligere smart guru på Autostern, nå tekniker og kurs instruktør @ Robert Bosch Automotive Aftermarket Norge.

Offline marvoc

« Reply #6 on: 22 June 2014, kl: 19:34:00 »
Det var fint å høre, men den står kanskje i garasje til daglig? Har du brukt den hele året?

Hehe
Det er softtop. Ute hele åretog i bruk hele året

Offline Xcrookie

• nybegynner
  • *
« Reply #7 on: 22 June 2014, kl: 21:35:56 »
Hehe
Det er softtop. Ute hele åretog i bruk hele året

Betryggende  :) hvor langt har den gått nå da?

Jeg må ha min ute hele sommeren ihvertfall så det at den er tett er viktig.

Offline marvoc

« Reply #8 on: 22 June 2014, kl: 21:49:16 »
Betryggende  :) hvor langt har den gått nå da?

Jeg må ha min ute hele sommeren ihvertfall så det at den er tett er viktig.

Nå har den gått 104900 isj. Om om snaue 3-4 uker kan du plusse på 10 000 hhe

Offline Xcrookie

• nybegynner
  • *
« Reply #9 on: 22 June 2014, kl: 22:16:50 »
Vet dere om km stand kan sjekkes på annen måte enn å lese av i dashbordet?
Går an å jukse med km stand?

Offline Phi Huynh

« Reply #10 on: 22 June 2014, kl: 22:25:14 »
Km stand lagres i sam og instrumentet. Dersom km stand skal tukles med, må det gjøres i begge to. Vanlig star diagnoser kan kun lese av km-stand som vises i instrumentet. Mens star diagnoser med dev-mode kan lese av en "hemmelig" km stand som lagres i motor og esp.

Har dog aldri sett en smart med jukset kjørelengde.
Mercedes CLK500 ræcerbil