Author Topic: tuning av smart roadster 82h  (Read 4947 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline jørgensp

• nybegynner
  • *
tuning av smart roadster 82h
« on: 13 November 2007, kl: 17:45:45 »
har tenkt til å tune smarten litt,noen som har noen tips om hvor jeg burde gjøre dette. og hva jeg må gjøre,chipping el noe annet. leste på hjemme siden til ultimo at de skulle ha kr4800 får å øke fra 82h-109h
noen som kansje har tunet samme bil før å kan fortelle meg hvor jeg burde gjøre dette, og hva?
« Last Edit: 13 November 2007, kl: 18:38:42 by jørgensp »

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #1 on: 13 November 2007, kl: 21:34:01 »
Dette spørsmålet er helt i tråd med dette spørsmålet, som jeg synes ble ganske bra besvart :pose:. Hvem utenom Ultimo som remapper smart har jeg ikke peil på, men flere av de utenlandske tilbyderne i denne tråden tar gjerne imot ECUen din via Posten /etc for remapping. (krever litt enkel mekking, så klart)

Velkommen til forumet, forresten :)
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline GT-Smurf

• Fantastic Plastic
  • nybegynner
  • *
Viasmart ved Drammen!
« Reply #2 on: 14 November 2007, kl: 05:03:34 »
Quote from: jørgensp
har tenkt til å tune smarten litt,noen som har noen tips om hvor jeg burde gjøre dette. og hva jeg må gjøre,chipping el noe annet. leste på hjemme siden til ultimo at de skulle ha kr4800 får å øke fra 82h-109h
noen som kansje har tunet samme bil før å kan fortelle meg hvor jeg burde gjøre dette, og hva?

Veldig fornøyd med Viasmart på Klokkarstua, du kan velge mellom 105hk eller 112 hk remap. Har 105 hk selv i kombinasjon med Kn-filter og større innsugsrør(fåes kjøpt hos Berlin-tuning på nettet), og dette fungerer kjempefint. Kan jo spørre gutta med Brabus som fulgte på ute på Hurumlandet da vi hadde treff, om dem tok noe innpå:tounge: Prisen ligger på 4000,- for 105hk iallefall! Grunnen til at jeg gikk for 105 hk er at kurven ligger noe jevnere, og at bilen da blir noe mer kultivert å kjøre:thumb:

Offline demons

• Smart moderator
    • Smartforum
« Reply #3 on: 14 November 2007, kl: 11:37:01 »
Sto noen på BIL07 på Lillestrøm i helga med som hadde en tunet Smart.. Skal se om jeg finner igjen bildet og firmanavnet etter jobb idag :)

Offline Kinetic

• Administrator
    • smartforum.no
« Reply #4 on: 14 November 2007, kl: 13:29:48 »
Det var DTE-systems som hadde en liten stand med fortwo på BIL07 messa. Du kan legge info om de i denne tråden. Personlig ville jeg valgt en remap fra feks ultimo før en "tuning-boks".

Offline Chris

• nybegynner
  • *
« Reply #5 on: 14 November 2007, kl: 15:14:28 »
Quote from: Kinetic
Personlig ville jeg valgt en remap fra feks ultimo før en "tuning-boks".

Hvorfor det??

Offline Kinetic

• Administrator
    • smartforum.no
« Reply #6 on: 14 November 2007, kl: 15:46:51 »
Hvis du remapper bytter du ut software i ECU med skreddersydd og optimaliserte parametere (for effekt).
En tuningboks virker slik at den bombarder ECU med feilmeldinger, og på den måten "lurer"  den bilen til å yte mer.

Såvidt jeg vet vil heller ikke en tuning-boks ha noe å si på gir-hastigheten, som er en av grunnene til at mange velger å remappe smarten sin.

Offline Chris

• nybegynner
  • *
« Reply #7 on: 14 November 2007, kl: 17:52:14 »
Quote from: Kinetic
Hvis du remapper bytter du ut software i ECU med skreddersydd og optimaliserte parametere (for effekt).
En tuningboks virker slik at den bombarder ECU med feilmeldinger, og på den måten "lurer"  den bilen til å yte mer.

Såvidt jeg vet vil heller ikke en tuning-boks ha noe å si på gir-hastigheten, som er en av grunnene til at mange velger å remappe smarten sin.

Oki
Takk takk:)

Offline jørgensp

• nybegynner
  • *
Sv: tuning av smart roadster 82h
« Reply #8 on: 27 November 2007, kl: 17:57:57 »
da har jeg tunet bilen min hos ultimo,men ble ikke kjempe fornøyd. bånn drage bar veldig mye bedre,men 1-2gir ble det ikke så mye mer drag i,litt. 5-6gir er det mye mer drag i,men syntes lissom drage 1-2 gir kunne vært bedre. åssen er bilene deres. tenker på dem som har tunet dem, var det betydelig mer drag i 1-2gir????

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
Sv: tuning av smart roadster 82h
« Reply #9 on: 27 November 2007, kl: 22:14:20 »
Førsteinntrykk etter remap:
Jeg fikk remappet fortwoen min hos smartsrus i Nottingham for flere år siden. De holdt til noen km fra M1, og jeg var dypt skuffet over hvor lite forskjell jeg kjente på småveiene på vei tilbake til motorveien umiddelbart etter remappen. Det var ingen forskjell i det hele tatt, så jeg lurte på om jeg var blitt rundlurt /loppet for peng. Men så kom motorveien og det virket som det hele 'åpnet seg', og remappen fikk vist hva den var god for.
Etter turen på motorveien var bilen en helt annen i lave hastigheter også. Jeg har ingen ide om hva som gjorde det, men det virket som remappen /motoren måtte 'gå seg til' for å funke i mitt tilfelle.
Etter det jeg husker, så kommer bilen min raskere avsted fra null (clutch drop) nå enn før remappen. Dessuten er maxRPM hevet en smule, og det er kanskje det du mener med at det ikke ble så mye mere drag i 1. og 2. giret ?
Turtallsperre -> tvangsskifte til neste gir er der, enten du liker det eller ei.

Offline Smartfan1982

• nybegynner
  • *
Re: tuning av smart roadster 82h
« Reply #10 on: 03 August 2016, kl: 15:24:02 »
Hei, ser mye bra tips her, men vurderer å kjøpe en 2005 700cmm roadster i Polen med 100.000 km.
Den skal være chip tunet til oppunder 120hk, og bilen ser meget strøken ut, men er det noe jeg burde være obs på eller sjekke?
Er førstegangskjøper av Smart så tar imot alt av tips :)

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #11 on: 05 August 2016, kl: 00:34:01 »
Velkommen på forumet Smartfan

Vel, det første er at bilen må tolles, momses etc and so on. Dette betyr at faktisk sluttpris vil være greit høyere enn det du betalte for den i Polen.
Det å bruktimportere en bil er mer enn bare å dukke opp på grensa og si at du har kjøpt den i Polen og vil registrere den i Norge.
Papirmølla du må igjennom er større enn som så...
Dette sagt uten at jeg vet noesomhelst av hva du vet om å importere en bruktbil.

Ellers: For egen del ville jeg vært meget skeptisk til en 700cc tunet til det nivået. Jeg ville ha krevd alt av dokumentasjon før kjøp
Eksempelvis hvordan effektøkningen er oppnådd. Er det fysisk tukling med chip eller digital remapping av eksisterende map ?
Er det snakk om fysisk inngrep bør du bare glemme det.

Utenom det er det å kjøpe en smart som alle andre bilkjøp. Sjekk servicehistorikk, sjekk for kjente feil etc.

Offline Gerber

• nybegynner
  • *
« Reply #12 on: 05 August 2016, kl: 10:40:39 »
Her (skatteetaten) står alt du trenger å vite for å importere kjøretøy til Norge.

Offline marvoc

« Reply #13 on: 08 August 2016, kl: 10:15:57 »
Må si meg enig med Guiness :-)

Samt med tanke på hva en Roadster koster her til lands. så er det ikke lønnsomt og bruktimportere dem fra andre land.

Når det gjelder tuning. Så ja, pass på.
Det er flere som brenner seg. og det går veldig fort på smart. Både med tanke på at folk gjør feil. Eller folk kjøper noe fra en annerkjent Tuner, som vi også har i Norge.

Jeg hadde valget på min Roadster. Den ble remappet til 117hp. Fikk valget om å gjøre dette hos et Norsk firma fra Østlandet, eller et Firma i Tyskland som har tunet godt over tusen Smart biler.
Så valget ble mellom et norsk firma som har tunet kanskje 10stk smart. eller et som har prøvet og feilet og ikke minst tatt tuningen til EKRA og tuv.