Author Topic: Utbedre vannlekkasje i roadster'n  (Read 18020 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tintman

• Fotograf
  • **
    • http://www.tintorama.no
Utbedre vannlekkasje i roadster'n
« on: 20 November 2005, kl: 14:12:30 »
Etter telefonsamtale med fabrikken i Stuttgart sier de at det ikke er noen form for recall på noen som helst problemer ang Smart Roadster. Etter å ha fått endel henvendelser vedrørende vannlekkasje etter at jeg la ut dette på det andre forumet, så finner jeg dette særdeles merkelig. Jeg legger derfor ut mine bilder og erfaringer ang problemet i denne tråden.

Enhver som studerer paknings/drenerings-løsningen i taket på hardtop'en skjønner at dette ikke var noe ingeniøren på fabrikken bare fant på mens han sto å ventet på bussen. Løsningen ser ut til å være vel gjennomtenkt, og da er det litt synd at det står en arbeider å driter seg ut med å kappe dreneringstappene fra taket 2 millimeter for kort. Dette resulterer i at når det begynner å regne litt kraftig, så begynner vannet å renne på innsiden av bilen. Vannet tar veien bak sikkerhetsbeltet, og renner deretter ned langs siden og ned i dørken. Dørken på roadster'n er utformet på en slik måte at den holder godt på vannet. Det gjør det ikke noe enklere at matta i dørken er såpass tykk at den neppe slipper taket på vannet med det første.
Jeg har valgt å kappe matta i dørken under setet for å unngå at det blir stående fukt i denne. Dette resulterer fort til muggdannelser og det kan være vanskelig å få ut all fukt uten å gjøre dette. Om du velger å kappe, så trengs ikke dette å vises i ettertid.

1) Hva kan indikere vannlekkasje?
Bilen dugger fort over, og etter en stund begynner det å lukte surt i bilen.

2) Har jeg vannlekkasje?
Kjør setet helt fram og stikk hånden under matta som ligger i dørken. Matta er delt bak setet, og inn her stikker du hånden. Kjennes tørt ut!? Stikk hånden så langt inn under setet som du klarer. Kanskje du får en aha-opplevelse.

3) Utbedring av lekkasje?
Få ut fukten av bilen. Dette tar litt tid, så ikke gjør det på søndag om du skal bruke bilen på mandag.
Demonter bagasje-bøyle/tverrstag som går gjennom øvre del av tridon-cella.
Demonter sidedeksel til sikkerhetsbeltet (her er det fukt bak).
Ta ut matta som går fra bagasjerom og henger ned bak seteryggene (denne henges opp med tykkeste delen ned og du må klemme vannet ut av denne hver dag i ca 5-7 dager) Denne matta er stiftet under pakningen mellom matte og karosseri.
Bruk 45mm torx og skru ut de 4 boltene på hvert sete (muttrene forsvinner ikke ned under bilen!). Du trenger ikke løsne sikkerhetsbeltet fra nedre del av setet. Løft ut setet og vri dette 180 grader. Du har nå full tilgang i dørken.

4) Kappe i dørkmatta eller ikke?
Jeg har valgt å kappe i dørkmatta under setet. Dette for at jeg skal være sikker på å få ut all fukt i dørken, men også for å spare meg for arbeid hvis problemet oppstår på nytt. Om du kapper, så pass på at du kapper under setet slik at det ikke synes, og kapp forsiktig. Det ligger noen ledninger her nede. Du kan skjære med tapetkniv, eller klippe med en god saks.

5) Sette tingene tilbake:
Ja, da er det bare å montere tingene på plass igjen, og gjerne i motsatt rekkefølge...:thumb:

Reparasjon av dreneringstapp fra tak kommer som egen post!

Candy tastes better from strangers!

Offline Tintman

• Fotograf
  • **
Reparasjon av dreneringstapp
« Reply #1 on: 21 November 2005, kl: 09:53:33 »
1) Demonter matte i bagasjerom

2) Demonter sidedeksel rundt sikkerhetsbeltet

3) Lokaliser lekkasjen
På dette bildet ser du helt tydelig problemet hvordan vanndråpen henger på grunn av den korte dreneringstappen.

4) Skjøte på dreneringstappen
Jeg har brukt Wurth sin krympestrømpe med lim som jeg har festet utenpå tappen som er der fra før. Dette funker helt fint. Skjøt ikke på med mer enn 5 mm. Det holder i massevis.

Offline Tintman

• Fotograf
  • **
Fix av vannlekkasje funker
« Reply #2 on: 23 November 2005, kl: 08:18:47 »
I går regnet det bøttevis i Bodø. Sånn skikkelig monsum-regn som de har i Afrika eller Bergen(!) Masse vind i tillegg. Sørgelig vær, men en ting er hvertfall positivt; Bilen er peise tett :1-pray:

Offline scarface

« Reply #3 on: 09 October 2006, kl: 22:57:50 »
jeg har softtop på min roadster å det er bra vått under det ene setet. er det samme problem med denne tro?

Offline tunky

• Tunky_b
  • nybegynner
  • *
« Reply #4 on: 18 October 2006, kl: 18:41:44 »
Hei.

Jeg har fuktighet/ litt vann under teppet framme på h side i Roadster Coupeen min, 2004 mod. Noen som har noen gode tips til hvor det kan komme inn. Er helt tørr oppetter torpedoveggen.

I tillegg ser jeg at det av og til er litt vann på v høytalerdeksel (på døren) når det har regnet MYE, noe det ofte gjør i Bergen.. hehe

Gode tips mottas med takk..

Skal ha ut stoler og tepper i helgen for å få tørket skikkelig opp, så får feilsøke litt samtidig.

Knut

Offline tbergstad

• **
« Reply #5 on: 19 April 2007, kl: 08:31:34 »
Ja så regna det endelig ei natt i oslo.. Og jeg fant ut at min roadster heller ikke er tett. Men etter å ha studert alle disse DIY'ene så finner jeg ikke noen guide på å fikse mitt problem. Alt jeg ser er på coupeen. Min tar inn vann bakerst på softtopen. Og det drypper rett ned på selen, og videre ned i gulvet. Flere som denne feilen?

Regner med at fixen min blir å kjøpe en tophat fra biltema som jeg parkerer bilen under hver natt.
Smart Roadster 2004 Champagnemix

Offline BBE

• Smartmaniac
  • RCR101 + 2017 Fortwo Brabus
« Reply #6 on: 19 April 2007, kl: 19:14:53 »
Dette er en av de vanligste stedene for lekk.
Det er ingen forskjell på roadster og coupe-versjon når det gjelder dette.
Du kan følge Tintmans instruks, og problemet er også beskrevet i BigBlueBoy sin instruks (som er på italiano-engelsk), samt i den tyske Do-it-yourself- boka til Sacki (du finner opplysninger om denne i forumet et sted).
Bjørn

Offline rcr

• nybegynner
  • *
« Reply #7 on: 25 June 2007, kl: 14:00:51 »
Jeg har lastet ned en pdf guide....send meg en pm med emailadressen din hvis du trenger...
« Last Edit: 24 August 2008, kl: 14:24:55 by Kinetic »

Offline Sparky

• nybegynner
  • *
Re: Utbedre vannlekkasje i roadster'n
« Reply #8 on: 30 March 2008, kl: 00:13:48 »
Jeg har den lastet ned....send meg en pm med emailadressen din...

Hei du kunne vel ikke ha sendt den til meg og vel??? :) Har akkurat kjøpt meg en smart Roadster og regner med at eg får lekkasje problemer med den og før eller siden hehe
som 90% av alle roadstere...
I`m in love with a smart! ;)

Offline lenbay

• 05' BRABUS Xclusive
« Reply #9 on: 30 March 2008, kl: 03:51:45 »
Hei du kunne vel ikke ha sendt den til meg og vel??? :) Har akkurat kjøpt meg en smart Roadster og regner med at eg får lekkasje problemer med den og før eller siden hehe
som 90% av alle roadstere...

Det er nok flere som trenger den, så kanskje legge den ut et eller annet sted?

Mulig også at det nye senteret kan utføre slike jobber for en grei pris?
"A proud owner of a SMART Roadster Coupé BRABUS" :disco:

Offline Sparky

• nybegynner
  • *
« Reply #10 on: 30 March 2008, kl: 20:50:16 »
Det er nok flere som trenger den, så kanskje legge den ut et eller annet sted?

Mulig også at det nye senteret kan utføre slike jobber for en grei pris?

Ja det hørtes jo ut som en god ting... Hadde ikke gått og legge den ut som en Sticker da??
så har alle tilgang til den... ;)
I`m in love with a smart! ;)

Offline Svein

• nybegynner
  • *
« Reply #11 on: 30 August 2008, kl: 13:43:57 »
Jeg også har denne lekkasjen som er nevt her, og jeg har soft top, men får ikke ting til å stemme helt med tinmans instrukser. :-\
serut som den "tappen" som skal lede vannet til "vannrennen" er på kallesjen, men den ser mye mindre ut en det den gjør på bildene ovenfor, så lurer på om jeg i det hele tatt klarer å feste på krympe strømpe.
Kunne også trengt litt mer detaljer ang, det å fjerne de forskjellige dekslene, hadde en link tidligere i dag, men finner den ikke igjen >:(

Offline Svein

• nybegynner
  • *
« Reply #12 on: 30 August 2008, kl: 16:12:36 »
Nå har jeg forsket enda litt mer..=P Og det viser seg det at den "tappen" jeg snakket om på soft toppen er den rette, men det er utrolig vanskelig å få den til å gå inni "hullet" når du kjører opp igjen taket etter at du har fått på krympestrømpe på den.
Noen som har noen inspill her??

Offline Jostein

• nybegynner
  • *
« Reply #13 on: 10 November 2009, kl: 17:06:53 »
Hei, hadde en kip opplevelse med roadsteren min i dag. Tidligere har jeg hatt noe fukt i bilen, i all hovedsak bak pasasjersetet. Aldri noen mengder, men har tørket opp de dråpene som har vært der. Har sjekket med jevne mellomrom mens jeg har hatt bilen. Er nok en måned siden sist jeg sjekket før i dag.

I dag var det derimot krise når jeg skulle bruke bilen som hadde stått ubrukt utendørs en 3-4 uker...

Bak pasasjersetet var det MYE vann, sto et par cm over teppet... samme historie på fører siden, men noe mindre vann. totalt er det snakk om flerfoldige liter. støydempingsmatten over motordekselet var gjennomtrukket av vann.

Så spørsmålet er om trådstarter kunne lastet opp bildene sine igjen?

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #14 on: 10 November 2009, kl: 19:40:50 »
Så spørsmålet er om trådstarter kunne lastet opp bildene sine igjen?

Da er de viktigste bildene oppe og går igjen, ser det ut til  :angel: .
Jeg fikk ikke gjort noe med det første  :p , men det går vel bra lell
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM