Author Topic: Ting jeg har lest og hørt om Smart Roadster :)  (Read 5423 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jorge

• nybegynner
  • *
Ting jeg har lest og hørt om Smart Roadster :)
« on: 06 October 2010, kl: 12:57:57 »
Etter at jeg kjøpte bilen min, har jeg lest litt her og der om den, snakket med folk om den og hørt mye "rart"

Har en Roadster Coupe Brabus Xclusive og noen sier det er laget 250 stk av Jack Black, andre sier 500 stk og andre sier 1000 stk 
Hvor finner jeg egentlig ut hvor mange som er laget av de forskjellige utgavene?   synest det er litt gøyt å vite  :cool:

Leser at noen har remapet Brabuser til ca 125hk ? men er dette mulig med kun remap? eller må turboen byttes til en litt større turbo?
Og er det noen i Norge som har fått dette til? På en roadster Brabus.

Og så til noe som kanskje kan betegnes som en myte  :P

tatt fra en finn.no annonse:  Coupe versjonen gir i tillegg høyere topphastighet og plass til bagasje, så bilen kan brukes til langturer eller praktiske gjøremål i hverdagen.

Går Coupe versjonen raskere? noen som vet :nerd_smiley:

2006 Smart Roadster Brabus Xclusive

-->  Nybegynner.....

Offline BBE

• Smartmaniac
  • RCR101 + 2017 Fortwo Brabus
Re: Ting jeg har lest og hørt om Smart Roadster :)
« Reply #1 on: 06 October 2010, kl: 13:45:30 »
Ja, det er mulig å nå 125hk med en remap.
Det er veldig få som kan mappe en Brabus, jeg vet ikke om noen i Norge.
En tur til England eller Tyskland er kansje det som skal til.

Coupe'n har litt høyrer max-hastighet på grunn av bedre aerodynamikk, men etter hva jeg kan huske er det bare snakk om 5 km/t eller noe deromkring.
Bjørn

Offline Jorge

• nybegynner
  • *
« Reply #2 on: 06 October 2010, kl: 13:58:37 »
ja ok, så det er mulig :) blir vel kanskje en tur til Tyskland neste sommer da...  :police:

Så da er Roadster Coupe'n den raskeste smarten da  :nerd_smiley:
2006 Smart Roadster Brabus Xclusive

-->  Nybegynner.....

Offline BBE

• Smartmaniac
  • RCR101 + 2017 Fortwo Brabus
« Reply #3 on: 06 October 2010, kl: 17:16:05 »
Jeg burde vel nevne at Brabus fraråder en mapping utover det som
er standard Brabus-ytelse.  De hevder det vil gå ut over motorens levetid.
Egentlig ikke så underlig siden 100 hk allerede er mye på en 700-kubikker.
Bjørn

Offline muzel

• roadster owner
  • **
« Reply #4 on: 10 November 2010, kl: 15:09:30 »
Jeg burde vel nevne at Brabus fraråder en mapping utover det som
er standard Brabus-ytelse.  De hevder det vil gå ut over motorens levetid.
Egentlig ikke så underlig siden 100 hk allerede er mye på en 700-kubikker.
Bjørn

100hk er kanskje mye for en bilmotor på 700kubikk.
men på en gsxr 750 uten turbo får du  "Power: 106.00 HP (77.4 kW) @ 10500 RPM"
så det burde ikke vert mye for en 700-kubikker med turbo.
problemet er at smart motoren er laget så dårlig at di går i stykker ved 50-100tusen km uten chipping.
min står med motorvari i garasjen kjørt ca 60 tusen km :(

Offline jokken

« Reply #5 on: 10 November 2010, kl: 16:03:07 »
lurer meg på en ting,  motorhavari etter 60.000,  må vel skyldes dårlig vedlikehold.   min runda 59 nå,  og ingenting som tyder på slitasje.  ikke oljeforbruk, ingen ulyder, drar godt, og bruker lite bensin. 

men bare lurer.  aner ikke hva som er tilfellet ditt. 

:)

Offline Larsaron

« Reply #6 on: 14 November 2010, kl: 17:17:37 »
Min har remap til 109 hp, og har gått 74000 uten problem i det hele tatt. Men så ligger jeg ikke konstant med gassen i bånn ;-)

Offline muzel

• roadster owner
  • **
« Reply #7 on: 14 November 2010, kl: 21:46:57 »
lurer meg på en ting,  motorhavari etter 60.000,  må vel skyldes dårlig vedlikehold.   min runda 59 nå,  og ingenting som tyder på slitasje.  ikke oljeforbruk, ingen ulyder, drar godt, og bruker lite bensin. 

men bare lurer.  aner ikke hva som er tilfellet ditt. 

:)

hvis du bruker gasspedalen litt mye litt for ofte så går det sånn.

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #8 on: 14 November 2010, kl: 23:24:32 »
hvis du bruker gasspedalen litt mye litt for ofte så går det sånn.

Den påstanden synes jeg er i overkant bastant, muzel.
Motoren kan tåle ganske så mye bare den blir ettersett og passet på.
Jepp. Jeg har tørket en turbo pga for lavt oljenivå for deretter senere å oppleve havari alas sylinderlekkasje av ukjent omfang /årsak.
I begge tilfellene er det jeg som har sviktet når det gjelder ettersyn / vedlikehold vil jeg tro.

Ellers blir det å sammenligne en gsxr 750 motor og en smart motor som å sammenligne epler og kameler. Begge inneholder riktignok vann, men der stopper likheten, om du skjønner hva jeg mener..
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline muzel

• roadster owner
  • **
« Reply #9 on: 15 November 2010, kl: 23:17:56 »
Den påstanden synes jeg er i overkant bastant, muzel.
Motoren kan tåle ganske så mye bare den blir ettersett og passet på.
Jepp. Jeg har tørket en turbo pga for lavt oljenivå for deretter senere å oppleve havari alas sylinderlekkasje av ukjent omfang /årsak.
I begge tilfellene er det jeg som har sviktet når det gjelder ettersyn / vedlikehold vil jeg tro.

Ellers blir det å sammenligne en gsxr 750 motor og en smart motor som å sammenligne epler og kameler. Begge inneholder riktignok vann, men der stopper likheten, om du skjønner hva jeg mener..

det kan ha litt med, forsiktig oppvarming og nedkjøling av motor og turbo. der var jeg aldrig flink. 
ga ofte mye gass på kald motor, og har skrudd bilen rett av på glovarm motor og turbo.
men fplgte opp med servicer. men det vel kanskje 2 servicer før jeg beskjed om at jeg måtte fylle olje mellom servicene.

Offline bjornartl

• nybegynner
  • *
« Reply #10 on: 24 November 2011, kl: 00:16:09 »
Ser ikke helt poenget jeg da med å mappe en brabus til å bli enda raskere. Ikke bare føles den rask som den er, men mesteparten av opplevelsen ligger ikke kraften, men det lave tyngdepunktet, den faste dempingen, størrelsen(mye pga massetreghets påvirkning av veifølelse) og bakhjulstrekk. For ikke å nevne lyden av motoren i seg selv. Litt av poenget er jo også att det fortsatt er en smart. Den skal levere denne følelsen, og fortsatt være drivstofføkonomisk. Om BHP/KG eller 1-100 er det eneste som har noe å si så hvorfor stoppe ved 125? Man kan man like godt gå for noe slikt som en e36 M3 som kan levere 280 til 320hk(mer med eldre innsug og remap) alt ettersom hvilken årsmodell, og som ikke ligger så alt for langt ifra Brabusene prismessig.

Du bør også vite att girene, spesielt dem laveste, sitter allerede litt for nært når motoren er økt med ~25% hester fra standardmodellen. Lar du den gå til litt over 6 000 rpm og girer opp fra 1. så girer den ikke mer opp enn att du har behov for å bevege deg videre til 3. mer eller mindre med det samme du har kommet inn i 2. På grunn av dette tror jeg ikke du vil se en voldsom økning i akselerasjon ved hjelp av mer kraft.

Offline Undreren

• nybegynner
  • *
« Reply #11 on: 21 June 2013, kl: 19:45:05 »
Så da er Roadster Coupe'n den raskeste smarten da  :nerd_smiley:

Vil dette forsatt stemme om man tar ned/bort taket? Tenker da på om cupe'n vil skape mer motstand enn om man ikke har cupe. Tror ikke det har så mye å si kom bare til å tenke på det.

Forøvrig et veldig bra forum, mye bra lesning og tips for en førstegangskjøper som tenker på å kjøpe en smart :)

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #12 on: 21 June 2013, kl: 21:35:56 »
Velkommen til forumet, Undreren  :)

Smart handler ikke om toppfart men om kjøreopplevelse alas smiles pr mile som de sier i UK, og som sådan er det ikke mange som slår en smart vil jeg påstå.
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline Undreren

• nybegynner
  • *
« Reply #13 on: 21 June 2013, kl: 22:57:57 »
Takk :)

Nei skjønner det, er vel mer som gokart å regne enn som racer bil. ( ikke noe negativt)
Begynnte bare å tenke på det når det ble snakk om toppfart, men begge kjører nok fort nok.

Skal ikke ta over tråden til Jorge, men vil dere annbefale å kjøpe en Smart Roadster, tenker 2004 mod, til en 18 åring ?
Har lite peil på mekking for øyeblikket, men tenker jeg kan lære meg elementære ting om det blir nødvendig. Men kan ikke utføre de helt store jobbene.
« Last Edit: 21 June 2013, kl: 23:02:25 by Undreren »

Offline RoadieRobert

• Smartster!
« Reply #14 on: 22 June 2013, kl: 00:08:31 »
Har du noen nær som har erfaring med å skru litt og du selv er villig til å lese litt guider når noe må gjøres så kommer du nok langt.

Jeg gjør det meste på bilen min. Motoren holder jeg meg for det meste unna, spesielt om det er et større inngrep (har f.eks skiftet tennplugger, ikke så vanskelig uten riktig utstyr).

fq101.co.uk og evolution.co.uk er til god hjelp. Forumet her også seff. ;)
« Last Edit: 22 June 2013, kl: 00:11:46 by RoadieRobert »
Gått over til kassebil(MPV)... :|