Author Topic: Autostern vs Smart Bil.  (Read 3003 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline SmartCar

  • nybegynner
  • *
  • Posts: 7
Autostern vs Smart Bil.
« on: 09 October 2011, kl: 22:00:04 »
Heisann!

Jeg tenkte å ta full service på min Smart Fortwo Cabrio 2000 så fort som mulig.

Da lurte jeg på hvilket verksted som er best prismessig?

Har brukt begge stedene tidligere og jeg er fornøyd!

Har også et annet spørsmål:

Kjørte på ringveien for et par dager siden og tok av ved Smestad. Da det ble grønt lys i Smestadkrysset gasset jeg, men det kom nesten ikke noe reaksjon. Tok gassen i bånn og bilen akselererer utrolig langsomt. Ikke nok med det, jeg hører at bilen får et utrolig høyt turtall før den skifter til 2.gir!

Når jeg bruker Triptonic er det også det samme problemet, den drar ikke ordentlig når jeg gasser 100%.

Kan noen tenke seg hva som er problemet her?

Tusen takk for alle svar  :)

Offline Phi Huynh

  • ****
  • Posts: 1215
Re: Autostern vs Smart Bil.
« Reply #1 on: 13 October 2011, kl: 20:24:06 »
nå er iallefall autostern billigst på service. :)

når det gjelder gass problemet så høres det ut som om clutchen slurer?
Jeg har fått nytt telefon nummer. Send meg pm om du trenger det.
Mercedes CLK500 ræcerbil
Tidligere smart guru på Autostern, nå tekniker og kurs instruktør @ Robert Bosch Automotive Aftermarket Norge.
Trenger du rep/feilsøk på din smart, pm meg. Har egen StarDiagnose og WIS/EPC +

Offline SmartCar

  • nybegynner
  • *
  • Posts: 7
Re: Autostern vs Smart Bil.
« Reply #2 on: 14 October 2011, kl: 01:07:36 »
Ja! Jeg håper at det ikke koster skjorta å fikse det!

Har snakket med Autostern og har time der om 1 uke:)

Skal selge bilen etter service, så hvis noen er interessert i å kjøpe en velholdt Smart Fortwo Cabrio 2000 modell som har gått 34.000 km er det bare å ta kontakt :p

Offline Jolla

  • nybegynner
  • *
  • Posts: 3
Re: Autostern vs Smart Bil.
« Reply #3 on: 25 March 2012, kl: 09:37:19 »
Jeg har noe av det samme problemet, setter bilen i gear så står den bare og "jokker".
Hvis jeg jekker opp bilen, går den i gear, men kan ikke gi gass det kommer opp en trekant med!.
Er det Clutchen?
Bilen er er smart fortwo 2000mod bensin.
Takk
Hilsen Morten

Offline Guinnessman

  • Smart moderator
  • ****
  • Posts: 2569
  • Smart siden 2001...
Re: Autostern vs Smart Bil.
« Reply #4 on: 25 March 2012, kl: 21:58:56 »
Jeg har noe av det samme problemet, setter bilen i gear så står den bare og "jokker".
Hvis jeg jekker opp bilen, går den i gear, men kan ikke gi gass det kommer opp en trekant med!.
Er det Clutchen?
Bilen er er smart fortwo 2000mod bensin.
Takk
Hilsen Morten

Årsaken til at du ikke får gitt gass med ene hjulet i været er at 'tractionkontrollen' slår inn
og kutter motorkraften fordi den registrerer at et hjul går fortere enn de andre.
Utropstegnet gir deg et visuelt varsel om dette. Dette er helt som det skal være.

"Jokkinga" kan bety at clutchaktuatoren bør justeres. Ikke sikkert at clutchen er gåen.
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline Jolla

  • nybegynner
  • *
  • Posts: 3
Re: Autostern vs Smart Bil.
« Reply #5 on: 10 April 2012, kl: 09:43:45 »
Hei takk for svar, jeg jekka opp begge jula:)
Har prøvd og justere men uten noe forskjeld:)
er det dyrt med clutch skifte:)?

Offline Jolla

  • nybegynner
  • *
  • Posts: 3
Re: Autostern vs Smart Bil.
« Reply #6 on: 10 April 2012, kl: 09:46:36 »
Må legge til at jeg kjøpte bilen med feilen, jeg bytta aktuator for det var det første jeg trudde var feil, bilen funka ca 5 mil og plutselig var den tilbake til sitt gamle.
jeg ventet til dagen etter og da funka den igjen, men kun et par mil. etter det har den ikke funka.
Aktuatoren ser ut til og fungere.
På forhånd takk.
Hilsen Morten

Offline Guinnessman

  • Smart moderator
  • ****
  • Posts: 2569
  • Smart siden 2001...
Re: Autostern vs Smart Bil.
« Reply #7 on: 10 April 2012, kl: 20:48:47 »
Jaha, ja  :)

Men det hjelper lite å jekke opp begge bakhjula, for forhjula står fortsatt stille    :confused: ...

På hvilken måte har du justert inn aktuatoren ? Hvilke remedier er brukt, og hvor har du funnet info om temaet ?

For at det skal bli heelt riktig skal den først grovjusteres mekanisk, for deretter å finjusteres via
tilkobling til propert diagnose-utstyr etter det jeg husker.



 Jeg vil jo benytte anledningen til å si at det på generelt grunnlag er lurt å fortelle alt man kan i innledningsposten om man har et problem. Det leder raskere til en konklusjon /riktig diagnose.


I dette tilfellet er jeg rimelig sikker på at at det er aktuatoren som ikke sitter der den skal.
Derav mine spørsmål.

Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM