Author Topic: Roadster som hverdagsbil?  (Read 1850 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Chinto

• nybegynner
  • *
Roadster som hverdagsbil?
« on: 11 July 2013, kl: 22:17:07 »
Jeg er fristet til å kjøpe en 82 hk Roadster med lav kilometerstand. Men dette vil i så fall være min eneste bil, altså vil den bli "utsatt" for daglig kjøring i alle årstider. At den kanskje ikke er verdens mest komfortable bil til slikt bruk skal jeg nok takle, men det jeg lurer på er kort og godt: Er roadsteren bygget for å tåle slikt, eller kan jeg vente meg hyppige verkstedsbesøk og dyre reparasjoner?

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
Re: Roadster som hverdagsbil?
« Reply #1 on: 12 July 2013, kl: 19:49:21 »
Jeg vil driste meg til å si at "en bil er en bil", her  :)
Med godt ettersyn skulle den kunne klare både det bergenske klima og føre ganske så bra.

'Godt ettersyn' betyr å følge opp servicer, se til at alt er i orden, og ta tak i det som eventuelt kan ha en mulighet til å feile før det feiler. Med andre ord mye det samme som du ville gjort med enhver annen bil.

Og velkommen på forumet, Chinto  :)

Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline Chinto

• nybegynner
  • *
« Reply #2 on: 12 July 2013, kl: 20:02:10 »
Tusen takk for svar :)
Da tolker jeg det dithen at det ikke finnes spesielle, store komponenter i roadsteren som ikke tåler hverdagskjøring og en del kilometer?
Sikler etter en ni år gammel roadster som bare har gått 25.000 kilometer.

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #3 on: 12 July 2013, kl: 20:21:32 »
Som sagt; Tar du vare på den vil den vare lenge. Jeg for min del har kun erfaring fra min gode gamle -99er, så det jeg sier er vel egentlig annenhånds-info.
Det jeg positivt vet er at det er noen rør på AC-anlegget som har en tendens til å ryke over tid, men det har ingenting å gjøre med hverdagsbil kontra sommerbil å gjøre, når det gjelder feil og mangler.

Jeg vil ellers bli meget overrasket om du får negativ respons på helårsbruk fra andre her på forumet, for her digger vi kjøretøyet, vi slakter det ikke  ;)
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline KH-SRC

« Reply #4 on: 13 July 2013, kl: 00:24:26 »
Som bruksbil på i sommerhalvåret, er Roadsteren ypperlig. (jeg parkerer min for vinteren)
Som Guinnessman sier: Vanlig generelt vedlikehold, gjelder.
I tillegg ville jeg passet på at det ikke kommer for mye tung-snø på softtop'en.

Eneste jeg tenker kan bil et aber om vinteren* når det er 'skjiit' kaldt, er at du bør minst mulig bruke varmeaparatet, for ellers blir motoren 'for' kald. *motorvarmer...

Du har jo antisladd, og med gode vinterdekk, er Roadsteren en fullgod helårsbil.
« Last Edit: 13 July 2013, kl: 00:26:25 by KH-SRC »

Offline Chinto

• nybegynner
  • *
« Reply #5 on: 13 July 2013, kl: 01:16:27 »
Takk for hjelpsomme innspill :)
Hvordan er det å få tak i deler til Roadsteren?

Offline KH-SRC

« Reply #6 on: 13 July 2013, kl: 16:55:31 »
Du får det du trenger fra England og Tyskland.
Mens slitedeler er greit å få i Norge.

Offline StåleNR

• nybegynner
  • *
« Reply #7 on: 14 July 2013, kl: 18:00:07 »
Jeg kjøpte en Roadster i november, og det er en helårs nummer to-bil.

Erfaringer så langt med vinterkjøring:

-Gode dekk er et must, bilen er lett og har bakhjulstrekk så jeg tror dekk vil være enda litt viktigere på denne. Jeg hadde kinesiske piggfrie vinterdekk fra 2008 (som fulgte med da jeg kjøpte bilen) sist vinter, og det var GLATT. Men det ville det vært glatt på enhver bil... Så nå er det splitter nye Nokian Hakkapeliita 7 piggdekk som gjelder for neste vinter. Roadsteren har jo en moderat dekkdimensjon, så splitter nye Nokian-dekk koster bare ca 5500 ferdig montert.

-Motorvarmer er et must, det får jeg montert på tirsdag. I alle fall her hvor det kan bli 20-25 blå.

-Bilen er VELDIG lav, dvs jeg subber borti ved dype spor eller småskavler som dannes ved brøyting, så du må se litt hvor du kjører. Det er fort gjort å få sprekk i paneler, jeg fikk en under frontfangeren sist vinter.

-Ved sporete veg er det viktig å huske at bilen har kort akselavstand, man merker da godt at det er krefter som river og sliter litt for å snurre bilen rundt hvis farten nærmer seg for høy i forhold til føret. Man må altså være litt klar over hvilken bil man kjører, og avpasse farten deretter.

Å si at et Roadster er en knallgod vinterbil ville vært en overdrivelse (men det er jo i grunn forventet?), men det går helt greit! Kjører du med hodet og husker på hva du kjører mht hastighet i forhold til føre er det ingen problem. Jeg ser i alle fall ikke mørkt på flere vintere med Roadster.