Author Topic: Reparere vindusheis - Hvordan skifte vaiere osv.  (Read 2293 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Neppos

• nybegynner
  • *
Reparere vindusheis - Hvordan skifte vaiere osv.
« on: 03 September 2014, kl: 01:47:35 »
Har vært nødt til å bytte vaierne til vindusheisen på min Smart Roadster, men fant ikke noen skikkelig guide til dette. Så her kommer en liten how-to fra meg slik at ikke flere trenger å hate livet sitt et par kvelder for å få til dette.

Det hele startet med at vinduet var tregt en lang stund. Etter å ha tatt av ytre dørpanel, så jeg at en vaier var gåen. Fant også ut etter jeg hadde startet at vaierne var ødelagt innenfor dekselet til motoren. Så, hvordan skifte vaiere til vindusheisen?

BOS skal ha en latterlig sum for å ordne dette. Da jeg spurte om å bare få kjøpe vaierne, måtte man kjøpe hele heisesystemet med motor og alt, rundt 6-7000 kroner i deler altså. Kjøpte derfor et repair kit med nye vaiere og snelle til vindusheisen på ebay, og valgte å gjøre jobben selv sammen med min far. Dette kan se litt komplisert ut for nybegynnere, men med bittelitt teknisk innsikt, et par skrujern med torx og gjerne en flattang, så kommer man veldig langt. Selv har jeg ikke mye erfaring med mekking og slikt :)

Så da starter vi da!
Begynn med å ta av dørpanelet utenpå (jeg fikk det ikke helt av, derfor det står slik som på bildet). Ta også ut vinduet. Inni døra har du 3 vaiere. Disse står slik som dette:

Nå er det bare å begynne å plukke av vaierne. Skru også av dekselet utenfor motoren til vindusheisen. Det er den svarte greia et stykke innover i døra som på bilde:

Her ser du lett at ikke resten sitter skikkelig på, da de er såpass løse.

Inni her har du et lite hjul (snelle?) som vaierne går på, drevet av motoren innenfor. Bytt gjerne denne med den nye fra repair kitet ditt med det samme. I såfall vil du ha på litt ny smurning (grease e.l.) innenfor så det glir godt.

Det er ganske logisk hvilken vei som er riktig, siden den bare går inn igjen på tannhjulet én vei. Du blir nødt til å surre på de nye vaierne selv. Det er da greit om du bestemmer deg for at heisen skal være stående helt oppe imens du setter på vaierne (det kan sikkert hende nede funker fint, men jeg skriver ut ifra slik jeg gjorde det). Fest den ene enden av vaierne dit de skal (se bildet over), men ikke rundt de hjulene, da det blir for stramt til å holde på med. Greit å få holdt heisene oppe med en person nummer 2 imens du surrer det på snella. Vaieren i rødt på bildet surrer du så mye som ser riktig ut (det skal bli skikkelig stramt), blå vaier måtte også en gang rundt for å bli stram nok. Sett den nye oppsnurrede snella inn i det svarte dekselet og fest det på igjen på motoren. Hold alltid vaierne litt stramme, ellers kan de gå ut av sporene på snella igjen! Nå kan du gjerne feste de rundt hjulene ute også.

Nå kommer den litt tricky delen: å få på den siste vaieren (lysegrønn på bildet). Kjør heisen litt ned med knappen inni bilen, hold det stramt imens! Fest på endene av lysegrønn vaier og dra den rundt hjulet oppe til venstre. Det vil nå være for stramt til at man får den rundt hjulet nede til høyre. Derfor må man skru opp en liten metallgreie som stopper heisen ovenifra (den lilla ringen på bildet), og feste den igjen så den står så langt ned den kan. Kjør så heisen opp igjen til den stopper. Siden den nå stopper der på den siden, mens den andre vindusholderen (ytre, den blå vaier går til)  fremdeles kan dras litt lengre for hånd, har du nå bittelitt mer å gå på. Dra vaieren rundt det siste hjulet (det ned til høyre).

Og hey, nå er jo alle vaierne på plass! Løsne skruen til den metallgreia (lilla ring) litt og still den til midten. Test om alt funker, gjør det det så er det bare å sette sammen vidunderet igjen og cruise rundt med en fungerende vindusheis!

Beklager at det ikke er flere bilder. Jeg tenkte ikke noe på å skrive denne guiden imens jeg drev på, så det fikk gå med det jeg har av bilder. Hvis noen har andre metoder så kom gjerne med de! Bare å si ifra hvis noe er uklart :)
« Last Edit: 03 September 2014, kl: 02:00:15 by Neppos »
Roadster Coupé - Bluewave 2004

Offline BBE

• Smartmaniac
  • RCR101 + 2017 Fortwo Brabus
Re: Reparere vindusheis - Hvordan skifte vaiere osv.
« Reply #1 on: 03 September 2014, kl: 09:13:40 »
Hei Nppos,
Flott howto du har laget.
Kan nok komme til nytte en dag.
Bjørn

Offline mr_arn

• nybegynner
  • *
« Reply #2 on: 19 March 2015, kl: 16:59:59 »
Hei

Takk for en flott how-to-guide. Vindusheisen på Roadsteren min har "satt" seg i løpet av vinterlagringen, så jeg antar at jeg må gjøre samme jobben. Hvordan sitter dørpanelet? Tok du av både innvendig og utvendig dørpanel? Jeg oppdaget dette i dag, så jeg har ikke sett på dette enda. Men jeg regner med at jeg kan begynne med å bestille nye vaiere. :)

Arnfinn

Offline Neppos

• nybegynner
  • *
« Reply #3 on: 22 March 2015, kl: 00:52:03 »
Trenger bare å ta av dørpanelet på utsiden. Det finnes en guide på det her hvis du er medlem på evilution, ellers har du en grei video av det her  :)
Roadster Coupé - Bluewave 2004