Author Topic: Innsugningsrør Roadster 82hk  (Read 4489 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline ojouff

• **
Re: Innsugningsrør Roadster 82hk
« Reply #15 on: 13 April 2015, kl: 20:48:34 »
Har vurdert scoop, og andre muligheter. F.eks. fjerne lokket og legge inn gitter. Må jo stopp småfuglan :)
Men er egentlig fornøyd med tingenes tilstand. Tror ikke det er så mye mer å hente, annet enn ny turbo og chipping o.s.v.
Så greia var å fikse det som var enkelt og billig, uten å ta det helt ut.
Sees på Notodden?
Smart fortwo Limited 1 1998.
"Knøttet"
Forrige microbil: BMW Isetta fra 1957

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
Re: Innsugningsrør Roadster 82hk
« Reply #16 on: 14 April 2015, kl: 00:05:40 »
 :) Veps, spurv, måsegg, ørner og hyttedører slipper garantert ikke forbi luftfilteret så der er du trygg. Poenget med et 'scoop' er egentlig bare for å skjule at du har modifisert inntaket.
Scoopet /trakta i seg selv gir ingensomhelst virkning fordi motoren trenger mye mer luft enn det scoopet /trakta klarer å levere. Det er den bakenforliggende åpne løsningen som gir resultatene. Skal du ha et scoop som kan pushe luft inn må den være takmontert og minst en kvadratmeter stor....

Når det gjelder chipping må du vite hva du går til. Ikke, gjentar IKKE, gå for en lettinstallert dings kalt piggyback. Alt den gjør er å simulere kaldt vær så choke er på sin plass hvilket enkelt sagt resulterer i fetere blanding. Det er absolutt ikke en bra løsning på sikt.

Større turbo kan du også glemme uten å få den programmert inn. ECU'en vil fort oppdage at her er det alt for mye innluft, og justerer seg deretter. 

Så langt, så godt.

'Chipping' er et ord som benyttes i mange sammenhenger når det gjelder å øke en motors effekt. Generelt betyr det å fysisk bytte ut en chip for en annen.

For smarts vedkommende er en 'remap' det man vil ha. Kort sagt har bilens computer en 'map' eller operativsystem om du vil. (f.eks W98) Bytt den med en annen og du har 'remappet' den til eksempelvis W7. Dårlig sammenligning, ja, men man kan altså tukle med ting digitalt uten fysiske spor.
Poenget her er altså at all tukling foregår i softwaren via knappetasting. Det er ingen fysiske inngrep gjort, og tuklingen er ikke synlig for verksted / myndigheter.

Finner du en seriøs forhandler som kan tilby en brukbar remap vil jeg si at da er det bare å trå til. (been there, done that ) Men les betingelser og husk kvittering.
Når det er sagt må jeg vel tilføye at en remap kan være så mye, så det gjelder å velge hvilken du vil ha. Min er tilsynelatende fraværende før jeg kommer opp i turboinnslagstid, men når turtallet kommer dit er det som å få et spark i baken. Andre remaps er mer beskjedne av seg og dytter ut over hele turtallsområdet
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM