Author Topic: Lufting av veivhus  (Read 2953 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline ojouff

• **
Lufting av veivhus
« on: 26 February 2015, kl: 12:29:37 »
Hei.
Har skrudd litt mer på "Knøttet". Bytta dempere og plugger. Ser da at den svetter olje fra turboen ved TIKen og fra der innblåsing er koblet til gass regulator, samt i bunnen av interkooleren. Kort sagt hele veien mellom luftfilter og gassregulator.
Motoren har 2 luftinger. En i bunn på TIKn (Rør mellom luftfilter og turbo) og en på toppen. Den på topppen har en enveisventil som gjør at den lufter kun når det er vakum i innsuget. Den i bunn er åpen hele tiden.
Men,
innsugsrør fra turbo til interkooler, interkooleren og rør til gassregulator er belagt med gammel olje moro.
Regner med at det er luftingen i bunn som er synderen. Ved overtrykk i veivhuset blåser jo "alt" ut denne veien, dras gjennom turboen og kondenserer hele veien opp før den ender i sylinder til forbenning.

Slik jeg ser det er det 2 muligheter:
1. fjerne lufteslange fra TIK og sette på et passende luftfilter. Blokkere innløpet i TIK. Miljøvernerne hopper vel i taket nå  :-[
2. Sette olje separator på nedre lufteslange.

Noen som har erfaring med det siste? Med oljesparator mener jeg en liten boks med to rør, som lufteslangen kobles i. Denne vil fange opp det meste av kondensat og olje før det når innsuget.

Det tredje alternativet er å pelle fra hverandre hele innsuget 1 gang i året og vaske. >:(

Er ikke sikkert dette er noe stort problem, men liker ikke for mye olje i innlufta. Masse ulemper med olje som ikke skal være der.

Ole Jan
Smart fortwo Limited 1 1998.
"Knøttet"
Forrige microbil: BMW Isetta fra 1957

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
Re: Lufting av veivhus
« Reply #1 on: 28 February 2015, kl: 02:00:37 »
Finn lekkasjen og tett den. Ferdig !

Husk at olje ikke renner oppover, så det høyeste punktet du finner olje er ganske så nær utslippsstedet.

Når det gjelder oljeseparatoren ("catch tank" på engelsk [go google]  ) overveide jeg å montere en sådan
for en del år siden, men fant at det er overhodet ikke bruk for den.
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline ojouff

• **
« Reply #2 on: 05 March 2015, kl: 14:59:18 »
Olje renner både opp og ned, med litt hjelp  ;)
En mulig del av problemet viste seg å være "enveisventilen" på øvre lufteslange.
Det er kjent at denne ofte står pip åpen, mens min var pip stengt. D.v.s. ikke noe luft noen vei.

Det kan forklare hvorfor den nedre da "spytter" olje, og smører innsug og intercooler.

Men ventilen er bytta, så til helga skal jeg ta ut intercooler og gjøre den rein. Så får vi se om det hjelper.
Evilution anbefaler de å bytte denne regemessig (3.år), og flere artikler om veivhusventilasjon på Smart.

Så når alt er OK så virker den, problemet er vel å få det OK.

OJO
"Knøttet"

Offline ojouff

• **
« Reply #3 on: 08 March 2015, kl: 20:33:44 »
Så da er plastrør og intercooler vasket pene og rene. Innvendig og utvendig.
Fant en enveisventil til som var tett. Denne forsvant forover og skal visstnok være til bremse servoen. Kansje derfor bremsene er harde?
Verre var det at ledningen til oljetrykksensoren lå å subba mot drivakslingen. Det gjør den ikke lengre, men den hadde fått litt juling. Har bestillt noen pene enveisventiler på ebay.
Da er det bare å vente å se om det fortsetter å svette olje, der det svetta før.
Kommer tilbake om en stund.
OJ
"Knøttet"

Offline ojouff

• **
« Reply #4 on: 13 April 2015, kl: 20:54:42 »
Bytta til Blå silikon i innsuget og TIK. Og det kommer olje fremdeles, men mindre.   :'(
Bytta olje på motoren også. Men passet på å fjerne overflødig og holde nivået pent midt på peilepinnen. :)

Har jo forstått at "nesten" liggende motor er følsom på overfylling, og at denne luftepipa er en del av forsikringen som drenerer overskuddsolje, om du fyller "litt" for mye. :S

OJ
"Knøttet"

Offline ojouff

• **
« Reply #5 on: 28 November 2015, kl: 17:00:29 »
Her kommer noen erfaringer med olje og Smart.
Kjøpte min Smart, 1999 modell i oktober 2014. Den hadde da gått ca 115000km
Den brukte olje, lakk olje rundt innsuget til turboen og registerkjedet hadde en markant pipelyd. >:(
Status nå er at oljeforbruket er nær 0, turboen er tørr, den maler som en katt og pipelyden er borte  :D

Det som er gjort er:
Byttet alle slanger og enveisventiler til oljelufting.
Byttet olje 3 ganger.
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Full--og-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolje-5W40-2000022954/
I fjor vår fikk den også en gjennomgang med Biltemas "rengjøringsolje"
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Rengjoringsolje-2000032444/

Tror vel ikke at det er Biltema produktene som er nøkkelen her. Men byttet av slanger og ventiler til oljelufting, er det som har effekt.
Mine ventiler var enten tette eller åpne. Begge deler er like ille. Uansett virker det som om oljen unslipper gjennom slangen som ender i innsuget til turboen, når ventilene er defekte. Dette igjen medfører at motoren brenner olje, som også kan være en medvirkende årsak til fastbrenning av stempelringer etc.

Synes det er pussig at disse ventilene ikke skal byttes som en del av service! Holdbarheten er uansett ikke god, og konsekvensen når de ryker er enda værre. Når en må demontere dem for å sjekke funksjon, er veien kort til å bytte dem, feks. hver 70000?

Bruk av Rengjøringsolje eller andre olje tilsetninger er heftig diskutert flere steder. Min erfaring er at kuren har medført bedre smøring i motoren over tid. Med en gang skjer det ingen ting, men etter noen mil ble ulydene i motoren mindre og effekten bedre. Så kommer til å ta en kur til, til våren.
Smart motoren har jo flere smøre "dyser" rundt om kring, og uten tappeplugg så er risikoen stor for oppbygging av "sludge" i bunn av troa. Når dette så får samlet seg i trange passasjer i motoren er vel veien kort til problemer.

Da har jeg ytret mine erfaringer etter et år som Smart mekaniker. Kjøpte en Smart som bråkte og var dau.
I dag maler den og er sprek.

Så får tiden vise om den holder, eller stopper til uka. Nå har den passert 118000, så den er jo moden for en motor overhaling.

OJ

"Knøttet"

Offline janborer53

• nybegynner
  • *
« Reply #6 on: 29 May 2016, kl: 18:09:48 »
Hallo.   
        Interesant det du skriver om olja.    Hvor lenge kjørte du på regjørings olja.? Altså km eller
         timer. Tror jeg skal prøve det jeg også .Hadde foresten tenkt ta ned bunnpanna og. tørke den
         helt rein  blir jo alltid liggende noe igjenn spesielt når det ikke er bunnplugg.Er jo ikke vansklig
          og sveise på en stuss og plugg på denne så er problemet borte.

Offline ojouff

• **
« Reply #7 on: 29 May 2016, kl: 18:42:13 »
Hei.
Jeg brukte Biltemas "rengjørings olje". http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Rengjoringsolje-2000032444/
Bruker bruksanvisningen på kanna. Kjører motor varm. Suger ut gammel olje. Fyller på rengjøringsolje. Lar den gå på tomgang i ca 20 minutter. Suger ut olja. Bytter oljefilter! Fyller på ny olje.
Har god erfaring med Biltemas 5w40 olje http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorolje/OLJE-HELSYNT-5W-40-4L-2000035834/?artId=36915
Men må fylle et par desiliter i uka for å kompensere for oljeforbruk.

For å få ut mest mulig med sugeslangen, pleier jeg å jekke opp litt foran på venstre side. Og lar den gjerne stå et par røyk og en kaffe, for å få ut mest mulig......

Ole Jan
"Knøttet"

Offline janborer53

• nybegynner
  • *
« Reply #8 on: 29 May 2016, kl: 20:35:35 »
Hallo.
        Høres bra ut.Skall gjøre så når jeg får tid.Fyller 2 desiliter sier du hvor langt har du kjørt da ?
        Hvor mye har den gått totalt i km ?
         Den 600 jeg har har gått 80kr.Har nyere turbo og vannpumpe  og  sensorer.Eller ser det greit ut.
         700 har en kolosal historie med bytting av foringer i topp ,byttet topp, byttet motor ++++.
         Bilen har rullet ca 140 k  men jeg tror den er kjøpt to ganger i deler og arbeid.Har tatt toppen
         av ser den er glatt i sylinderene så da må den vel hones og nye fjærer og slikt.

Offline ojouff

• **
« Reply #9 on: 30 May 2016, kl: 18:07:37 »
Hei.
Blir vel rund 30 mil i uka + en tur til Sverige  15mil nå og da.
En raritet er at jeg fyller ikke mer olje etter en Sverigetur?

"Knøttet" har pasert 120k. Foreløbig ser det OK ut, men er på utkikk etter en "pent brukt" 600 motor (Eller komplett 700) som jeg kan fikse når den ryker  :rolleyes:
Ellers så er det jo ikke noe unormalt med motorhavari på disse rundt 120k. Både 600 og 700. Ser ut til Roadster motoren holder bedre. Den eneste forskjellen er at den har oljekøler!
Er jo "nesten" samme motoren, men noe forskjell på turbo ++ og eksosfeste. Men det finnes 600 motorer som har passert 200k, men hvet ikke hvordan de klarte det.

Så pass på 600'n og sjekk lufteventiler med jevne mellomrom.

Med 2 motorer på 140k og fremdeles problemer hørtes jo voldsomt ut. Er den "glassa", så er det honing og nye stempelringer. Holder ikke det, er det boring og større stempler. Og så er det ventiler og registerkjede..... Ja de peenga! Nå får du overhalte motorer fra Tyskland og Sverige. Men er jo my stress med retur av gammel motor etc. Ellers så er det vel en del som har tatt turen til Berlin, byttet motor og kjørt hjem igjen. Mener en ble henta med tilhenger i Kiel....

Er du på fjesboka :-) så kan du jo spørre her: https://www.facebook.com/groups/smartklubbnorge/
Mye Roadster folk, men de snakker med oss også :-)

OJ
"Knøttet"

Offline janborer53

• nybegynner
  • *
« Reply #10 on: 30 May 2016, kl: 19:41:21 »
Hallo.
         Det var interesant det du sa om kjøreturene dine.Att den ikke bruker så mye olje i forholdet
         når du er i Sverige. har nokk med belastningen av motoren og gjøre.Bedre veier med jevn kjøring
          gjør sitt.Jeg hentet jo min 600 motor i Sverige eieren var veldig oppe på disse bilene og kunne
           fortelle att det var mange som gikk 150-160 k før de overhalte.Man kann se litt av dette når
            en ser hva som er til salgs på blocket.En annen ting jeg studerte register hjul  og føringene
           på 700 som rasa.Jeg ser det er brukt 0-50w syntetisk olje og som du sier uten kjøler. føringene
           var regelrett slipt ned til ingen ting. det var ikke gods igjenn og strammeren står helt ute.Vill påstå
           olja er for tynn bør i alle fall bruke 10-50w kanskje mer i alle fall på tur til middelhavet.Jeg har
           stor erfaring med japansk mc og der er problemet udiskutabelt  ved register ras.Kann forekomme
           noe røyk og forbruk ved tykkere olje men bedere enn ras.Det er min erfarin med dette.
            Så bu vil ha et evne og overhale ? Skall si ifra hviss jeg selger 700 jeg har.Den er med gir og akslinger.
             Det ligger foresten en i Falun hviss den ikke er solgt en 600 han skulle ha 2500.-
              Det var ingen olje rykare som han sa. Jeg formidler kontakt hviss interesse.Jeg skall ha min til Phi
                og kjøre litt før jeg tar avgjørelsen.
             Tryneboka har jeg ikke tid til og er ganske eller for mye eksponert som det er.

Offline ojouff

• **
« Reply #11 on: 31 May 2016, kl: 22:47:37 »
Har også lest at registeret strekkes, og sliter ned hjulene, Sitter en ojesparayer som skal smøre det. Om den er tett blir det antagelig for dårlig smøring.
Har også sett på andre forum at registeret "hopper over" med fullstendig havari som reslultat.
Motoern i Falun hørtes veldig interesant ut. Etter hvert som oljeforbruket øker, så øker også blårøyken. Så da er den vel fremdeles innefor "lett" overhaling.
Turboen min er ikke så gammel, så den holder nok en stund til. Sett meg gjerne i kontakt med han.
Knøttet hadde forferdelig hyling/piping i registeret når jeg kjøpte den. Men hadde bare prøvde noen få, og alle hadde mer eller mindre samme lyden. Fant ut når jeg kom hjem at den nesten var tom for olje.
Første året så ble det full service++ Byttet til større TIK. Leppet innsuget og satte på overgang til "vanlig" oljefilter.  Byttet lufteventiler.. Bremseservoen sto med overtrykk og ventilen var helt låst. Så da begynte den å "virke" d.v.s. den klarte å komme til 100km/t.
I fjor vår brukte jeg rengjørings olja til Biltema første gang. Tenkte først tilsetninger, men  mener at en del av problemet er at motoren "gror igjen" pga oljeslam. Så da ble rengjøringsoljer et bedre alternativ.
3-4 uker etter rengjøring, begynte registerhylinga å bli svakere. Og har siden bare blit lavere, Bytte olje i høst, og tok en ny rens i våres.
Resultatet er "ny" bil. Nesten ingen ulyd i register, koselig brumming på 6. i 90. Kvikkere girskift (har smørt opp aktuatoren også) og mye raskere akselerasjon. Bånner speden på  flat vei.
Så det er tydelig at noe har skjedd.
Siden jeg bare har hatt  den to år, vet jeg lite om langtidseffekten.

Du får hilse Phi. Han tok forstillinga på min. Ser fram til å høre fra han i Falun, eller deg om du ombestemmer deg :-)
OJ
"Knøttet"