Author Topic: Motorproblemer..  (Read 871 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline moerken

• nybegynner
  • *
Motorproblemer..
« on: 11 May 2016, kl: 10:05:10 »
Hei!

jeg overtok en 2005 Smart Fortwo Cabrio for 1 uke siden.

Da jeg fikk den la jeg merke til at oljelampen blinket når jeg ga gass, men slukket på "vanlig/rolig" kjøring.

Fyllte derfor TO liter olje.. og lampen slukket.

i går begynte motorlampen å lyse.. sjekket olje, og det var ikke så mye som jeg hadde håpet. fyllte derfor 1 liter til og er, sist jeg peilet, mellom min og max.

noen som har opplevd noe lignende og har noen tips?
Det er tid for service også, så tenkte å ta det i samme slengen.. snakket med Smart bil i oslo, og de virket bra. om noen har noen billigere og bedre/like bra så tar jeg imot alt av tips og triks!

Håper på noen smarte svar.

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
Re: Motorproblemer..
« Reply #1 on: 12 May 2016, kl: 00:47:34 »
Hei og velkommen på forumet. moerken.

Hvis det er slik at bilen bruker en liter olje i uken har du nok kjøpt en bil med ferdig havarert motor.
Når du sier 'motorlampa' vil jeg tro du mener oljelampa.

Greia her er at motoren har en liten sump og dermed ikke mange literne av olje å sjonglere på. Forskjellen på min-max på oljepeilepinnen er kun syv desiliter, så når du måtte fylle på to liter kan man jo begynne å lure litt. Anbefalt nivå er 80-90 % av max siden overfylling kan være like skadelig som underfylling.
Når oljelampa (som er aktivert av trykk, ikke nivå) lyser kan du forvente følgefeil som gåen turbo etc, så det kan fort bli dyrt.

Så her handler det kanskje om type kjøp (privat eller butikk) og garantier /uttalelser fra selger.
For egen del ville jeg gått tilbake til selger og klaget på tingenes tilstand.
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline ojouff

• **
Re: Motorproblemer..
« Reply #2 on: 13 May 2016, kl: 19:40:20 »
Hei og velkommen.
Som Guinnessman sier, så er Smart motoren utsatt for havari etter rundt 100k. Utfordringen kan skyldes mange ting. Som liten oljesump, manglende oljekøler, kompleksiteten med turbo og så videre. Har selv en Coupe fra 1999 som har passert 120 000 nå. Da jeg overtok, var den omtrent tom for olje, selv om tidligere eier påsto at bilen hadde fulgt alle serviser. Hun jobbet på BOS og gutta på verkstedet hadde jo degget for denne. Dessverre tror jeg hun ikke kjente fakta.

Den viktigste utfordringen, mener jeg, ligger i oljeluftingen for veivhuset. I prinsippet skal skal luftinga skje ved at den suges inn ved spjeldhuset på toppen, av vakuumet der. Lufta ut skal så erstattes av luft som hentes fra en slange før turboen. Siden turboen ofte lager overtrykk ved spjeldet, er lufteslangen der utstyrt med en enveis ventil. Denne skal hindre at lufta går inn fra toppen og ut i bunn, hvor den drar med seg mye olje inn i turboen. Denne ender i sylinderne hvor den brennes. Men da øker temperaturen i sylinderen vesentlig, noe som ødelegger stempelringene. Ødelagte stempelringer betyr mer olje i sylinderne, høyere tempratur o.s.v. Olje kan også komme pga av oljelekkasje i turboen. Som også betyr olje feil vei i motoren og samme resultat.

Så det første som må gjøres er å sjekke at ventilen på øvre ventilasjons slange er OK. Sjekke for olje i/rundt turboen. (Kan også være at turboen lekker). Hvis dette OK så må du få tatt kompresjons test eller sylinder lekkasje test. Eller helst at dette på en gang.
Sjekk også for olje lekkasjer rundt peilepinnen. Feil i ventilen kan også medføre at olja kommer ut her.

litt mer: http://www.fq101.co.uk/articles/25-high-oil-consumption
Sjekk også http://www.evilution.co.uk/index.php?menu=engine&mod=260
Disse sidene er Smart bibler for hjemme mekanikere.

Lykke til og håper at det er oljelufting, eventuelt turbo og ikke ødelagte sylindre.

Ole Jan Lykkelig eier av "Knøttet"
Smart fortwo Limited 1 1998.
"Knøttet"
Forrige microbil: BMW Isetta fra 1957