Author Topic: Problem med motor  (Read 3119 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
Re: Problem med motor
« Reply #15 on: 27 May 2016, kl: 22:41:55 »
Den tar jo den varme lufta l motorrommet og for å kjøle ned den kalde og friske lufta som er inne i cooleren som du sier.

Greia her er er at intercooleren har en begrenset virkningsgrad. Dermed er det bedre å hente inn kald utenfraluft heller enn å ta inn
varmluft fra motorrommet. Når du tenker deg om vil du nok se logikken.

Greia med kvittering er at da har du noe å gå på om det viser seg at du har kjøpt katta i sekken.
Har du service utskrift på hva som ble gjort ? Vet du /har du papirer på at motoren ikke lekker /har problemer med kompresjonen ?

For egen del ville jeg vært skeptisk til et tilbud om fullt fungerende motor samt 4 hjul til den prisen, men det er nå kanskje bare meg, da.
Frode har det gøy i en -99 Passion

y2k delebil skal høgges. Trenger du noe sender du meg en PM

Offline janborer53

• nybegynner
  • *
« Reply #16 on: 27 May 2016, kl: 22:43:50 »
Hallo Super Mario.
              Jeg har planer på allt.Skall overhale 700  kjøpe ei ramme og sette den klar på pall i
              verkstedet.Da tar det 2-3 timer så er den i bilen hviss 600 svikter.Får se hva jeg gjør
               med kreftene i denne bilen. Skall jeg kjøre fort har jeg andre hjul som drar 2,9 sek på
                0-100.     I min verden får jeg ut ca 180 -200 gamp med 600-700cc bare kapital  og
                tid som er utfordringen ja og ei på to bein som også trenger litt kos.
                 Det er ikke store forskjell på ledninger og ellers på disse motorene.Støpenummerene
                er like så jeg antar att 700 er en oppbora 600.Dette en antagelse da jeg ikke har hatt
                 tid til og sette meg ordentlig inn i saken.
                  China brikka vet jeg lite om bortsett fra den funker meget bra på diselene.Det er flere
                  disel biler som er trua ned for og få mindere avgift . Jeg jobber mye utlands og har kjørt
                 mye disel pick up i midt østen .Det er helt andere krefter i samma bilen der.

I

Offline janborer53

• nybegynner
  • *
« Reply #17 on: 27 May 2016, kl: 23:05:23 »
Hallo Guinnessmann.
          Er med på logikken med kald luft  men ser du poenget mitt ,kald luft inni blir kjølt av
           varn motorluft.Vifta til intercoolern sitter på toppen av varm motor og blåser på ribbene
            tll cooleren.Skulle likt satt tempfølere på luft inn og ut  her , tror ikke det er store forskjell.
          Jeg fikk service bok med motoren.Spiller ikke så stor rolle , motoren ser bra ut så får jeg
           se senere når den går.Som sagt fulgte gear og akslinger og dekker med så selv om det er
           katta i sekken så har jeg blitt lura for større beløp før uten og sulte.

Offline ojouff

• **
« Reply #18 on: 28 May 2016, kl: 22:42:45 »
Nå bør det vel sies at vifta på intercooleren ikke blåser varm luft. Den trekker kall luft inn fra under bilen. I tillegg er den termostat styrt og går ved behov. Stort sett når det er varm ute,
De ventilene du snakker om, er til veivhus lufting og bremseservo. De er vendt slik at de åpner ved vakuum og sperrer ved overtrykk. Den til veivhuset kan renses. Fåreslår trekkefjær (til å dra ledning i rør, med en fille i hullet.
Men når du har motoren ute så bytt den. Det sitter også en veivhus lufteslange som ender ved innsugeget til turboen. I prinsippet skal den øverste suge luft ut av veivhuset, mens den nederste lipper inn filtrert luft.
Feiler ventilen "blåser" det motsatt vei. Som fyller turbo, intercooler og tilslutt sylindre med olje. = brent motor.
Ellers finner du en del tips her:
http://www.fq101.co.uk/how-to-guides/fortwo-450/engine/178-engine-replacement
Smart fortwo Limited 1 1998.
"Knøttet"
Forrige microbil: BMW Isetta fra 1957

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #19 on: 29 May 2016, kl: 02:00:44 »
Dette kan bli spennende. Du har ingen fenaring om hvordan en piggyback fungerer, allikevel
mener du at du skal kunne klare å få stakkars lille til å trygt yte 180-200 bhp... Hmmm....

Dette er så 'far out' at jeg har ikke ord, men lykke til med prosjektet.

"Skal jeg kjøre fort har jeg andre hjul som drar 2,9 sek på 0-100." I mangel av et norsk uttrykk må jeg si "say what?"

Ved å montere trillebårhjul vil nok indikert hastighet stige rimelig fort, ja, men reell hastighet ? Nah...

Offline janborer53

• nybegynner
  • *
« Reply #20 on: 29 May 2016, kl: 09:26:54 »
Hallo Ojouff
                Fant att ventilene var tette og bytta de.Noe dritt att ikke det går og bytte uten må bytte
                 hele plast røret Så jeg skar av røret satte på slangeklemmer så nå går det og bare bytte
                 Ventilene.
                  Ser på linken du sendte meg.Der er det gjort akkurat det jeg snakker om satt ecu på ei
                 plate og sports luftfilter. Ikke noe lepperøsk (delipping).
                 Intercoolern har altså null efekt det meste av året når da vifta ikke går.Jevlig kronglete
                  vei for lufta pga. Coolern.Nå skall sies motoren er nokk bygd for varmere strøk en det
                   vi har .Tar jeg ikke feil så tror jeg det er samme motoren som sitter i Alpe trehjuling
                    som går mye av i Spania og Italia.Tviler faktisk om Mersedes har hatt noe med utviklingen
                    av motoren.

Offline janborer53

• nybegynner
  • *
« Reply #21 on: 29 May 2016, kl: 09:51:33 »
Hallo Guinnessman
                           Hva i svarte er det du prater om?Er ikke du moderator?
                           Det er vel kanskje mye forlangt att du kan lese.
                           Jeg skall ikke gjøre noe spesielt med Smarten.Det står i teksten jeg skrevet
                            tideligere.
                            Hva Piggyback angår så kom ikke fortell at det ikke virker.Du hvet overhode
                             ikke hva det er.Det er du som sier att China brikka er piggyback.
                              Jeg har hvert nær de som kjører Indy 500. Der bruker vi såkalt piggyback
                              for og forandere datane i bilen når det skall gjøres fort.Vi bytter bare ut brikkene
                              etter som vi tror det passer vær og vind.
                              Piggyback fungere ikke uten luftmengde måler så på smarten funger den nokk ikke
                              Nokk om det dette blir skriverier som går over hode på de fleste.Les hva jeg skriver
                               eller få hjelp til å lese før du skriver slike flåsete komentarer.

Offline ojouff

• **
« Reply #22 on: 29 May 2016, kl: 18:20:23 »
Hei mine herrer.
Nå ble det litt "voldsomt"  med påstander om det ene og det andre.
Først: Kutte slangen, og sette på slangeklemmer er det samme som jeg har gjort.  Synes forøvrig at det er merkelig at de ikke sjekkes som en del av servicen.

Når det gjelder motorer så er det flere som er benyttet i smart'n.
https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_(automobile)
Triplex motoren som sitter i modellen før 2007 er designet av MB og produsert av Smart. Daimler eier jo både MB  og Smart :-)
Fra 2007 benyttet de en 1 liter Mitsubishi motor, som ble levert med og uten turbo.
Fra 2014 er det atter en ny motor. Tror den er produsert innomhus. Men mulig den er en avart av Renault motoren som sitter i forfour.

Når det gjelder tuning, chipping bla. bla. (kjært barn har mange navn)
Triplex motoren vi snakker om her, har begrenset mulighet til tuning via OBD. Dette ligger i måten motor kontrollen er designet på. Og at Smart (MB) har delt kontakten, slik at forskjellige busser er pinnet ut på forskjellige pinner.
Som om ikke det er nok, så benytter de også en hel rekke med interne koder. Resultatet er at for å endre parametre i motorstyringen må du ha en Mersedes Winstar eller tilsvarende. Er ingen som har tatt seg bryet med å kopiere dette, men det finnes visst en kopi fra Kina . Det er omtrent umulig å endre disse parametrene fra OBD mens du kjører. Computeren "fikser" det ikke. Du må endre parametrene i Eprommen i styringa, som igjen krever Star. (Orginal).
Som på alle elektronisk styrte motorer har også disse luftmassemåler. Den sitter på toppnen og er koblet til intercooleren. I den sitter gass spjeldet. Det er mulig å sette inn en fra Opel (Corsa) med større åpning. Som kansje gir noe mer UMP. Det er også mulig å sette påstørre turbo, kamaksel med annen geometri, eksosventiler som tåler med varme. Men da kan du like godt skaffe deg en Brabus motor.Og tune den til rundt 100 hester.
Dette er gjort av flere. Noe utover det er det vel teknisk vanskelig å få til, uten å endre geometrien i hele motoren.
Men da snakker vi Hayabusa, Honda og andre motorer som folk hat putta i Smart'n. Men da er du langt utenfor hva Statens biltilsyn aksepterer for en bil som skal kjøres på vei.

Så du har en 700 motor, men motorstyring fra 600. Ytelsen blir dessverre 600, men det finnes firmaer som kan endre styringa til å yte som 700++. Men da må du ta en tur til Tyskland.
Endre luftfilter er ok, men da bør du sette et scope på luftinntaket. Lepping gir et bra resultat som en billig og enkel endring, men ikke så mye som scope. Så er det å passe på at du har turbo til 60kw motoren. Har du en 45kw turbo, så er det lite å hente. osv.

Intercooleren har ikke noe stor effekt, men den er stor nok til motoren, og lager ikke mye kvalm i forhold til luftsrømmen. Nå er det slik at kald luft er tettere enn varm luft. Lufta inn til motoren varmes ganske kraftig opp i turboen. Både av varmen fra eksosgassen og av at kompresjon skaper varme. Så da er det viktig å få tempraturen ned. Derfor benyttes det interkooler på turbo biler. Fordelen med å senke tempraturen noen få grader, gir en forbedret ytelse som forsvarer pris, mer komplisert luftføring osv. Så å fjerne den, vil senke ytelsen totalt sett, istedenfor å øke den.

Tror dette får være nok denne gang,

Igjen lykke til OJ

"Knøttet"

Offline janborer53

• nybegynner
  • *
« Reply #23 on: 29 May 2016, kl: 20:52:50 »
Hallo.
       Takker for opplysningen det var bra.
       Jeg har en 600 med 600 motorstyring complett motor gear og akslinger.
       Og en 700 med 700 motorstyring complett motor gear og akslinger men må overhales.
        Angående chip ser jeg litt problem med platformen k line er litt liten.Gjør ikke noe med den
        Nå den får putre som den vill.  Skall se litt senere kunne tenke sette hayabusa i , har en liggende
        som bremser ca 250 gamp.Antar jeg får problem med kjøling med veivesenet bryr meg lite
         tenkte bruken  ved verkstedet i Frankrike.Litt andere regler og ikke så mange folk som bryr seg.

Offline BBE

• Smartmaniac
  • RCR101 + 2017 Fortwo Brabus
« Reply #24 on: 29 May 2016, kl: 22:04:06 »

Triplex motoren som sitter i modellen før 2007 er designet av MB og produsert av Smart.

Fra 2014 er det atter en ny motor. Tror den er produsert innomhus. Men mulig den er en avart av Renault motoren som sitter i forfour.

Som på alle elektronisk styrte motorer har også disse luftmassemåler. Den sitter på toppnen og er koblet til intercooleren. I den sitter gass spjeldet.,

Noen kommentarer til overstående:
Motoren før 2007 heter Suprex,og er designet og produsert av MB. Mener å huske at den ble laget av MB motor werke i Berlin.
Smart har aldri produsert motorer.

Den nyeste smart'en (type 453) leveres med to motoralternativer, begge produsert av Renault.

Suprexmotoren er ikke som alle elektronisk styrte motorer, og har ikke noen luftmengdemåler.
Den bruker 2 sensorer til styring: IAT (temp sensor) og MAP (trykksensor), begge plassert i inntaket etter trottle-huset.
Bjørn
« Last Edit: 29 May 2016, kl: 22:16:58 by BBE »

Offline Fat_Board

« Reply #25 on: 29 May 2016, kl: 22:58:50 »
                                                                                                                                                                                 hei
                                                                                                                                                                                  du kan også kjøpe en star maskin fra kina
                                                                                                                                                                                   de koster ikke så alt for mye
                                                                                                                                                                                     og da kan du også trimme bilen selv
                                                                                                                                                                                       om du har kunnskapene da.
                                                                                                                                                                                      har også hørt rykter om at
                                                                                                                                                                                      mercedes bruker samme motor
                                                                                                                                                                                       som brabus v6 i formel 1
                                                                                                                                                                                       bilene sine.
                                                                                                                                                                                        bare trimmet den til
                                                                                                                                                                                         600 hk++
                                                                                                                                                                                          så jo alt er mulig.
« Last Edit: 29 May 2016, kl: 23:11:54 by Fat_Board »
Smart Roadster Brabus Coupé Xclusive Jack Black #43021
Trenger du feilsøk på din Smart? Send med en PM. Har egen StarDiagnose og WIS/EPC.

Offline Guinnessman

• Smart moderator
  • Smart siden 2001...
« Reply #26 on: 29 May 2016, kl: 23:41:41 »
Er ikke du moderator?
Yep. Hva så ?

Offline ojouff

• **
« Reply #27 on: 30 May 2016, kl: 18:11:43 »
BBE skrev
Noen kommentarer til overstående:
Motoren før 2007 heter Suprex,og er designet og produsert av MB. Mener å huske at den ble laget av MB motor werke i Berlin.
Smart har aldri produsert motorer.

Den nyeste smart'en (type 453) leveres med to motoralternativer, begge produsert av Renault.

Suprexmotoren er ikke som alle elektronisk styrte motorer, og har ikke noen luftmengdemåler.
Den bruker 2 sensorer til styring: IAT (temp sensor) og MAP (trykksensor), begge plassert i inntaket etter trottle-huset.
Bjørn

OK. Da har jeg lært litt i dag også :-)
Takk.
OJ
"Knøttet"